Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

donderdag, november 30, 2006

No Claim

‘Met Van Strommelen.’
‘Dag. U spreekt met Edward Zuiverziel. Ik bel u omdat mijn claim is geweigerd. Ik wil weten waarom.’
‘Zuiverziel met een Z?’
‘Inderdaad.’
‘Ziel ook?’
‘Ja, ook. Tweemaal een Z. Zuiverziel, met u, i, voorletter E.’
‘Ver met een V?’
‘Een V ja. Kunnen we terzake komen?’
‘Geboren wanneer?’
14 maart 1968. Zegt u eens…’
‘Geboren waar?’
‘Boxmeer. Maar dat heeft die juffrouw daarnet ook al aan me gevraagd! Vertelt u nou maar gewoon waarom uw maatschappij weigert me de gevolgen van een inbraak te vergoeden, terwijl ik al 16 jaar een inboedelverzekering bij u heb lopen.’
‘Klantnummer?’
‘6805413/B-12.’
‘Aha, ik zie het al. U woont in een flat met een gezamenlijke opgang, nietwaar?’
‘Klopt.’
‘Dat betekent dat de buitendeur toegankelijk is voor meerdere personen. Uw eigen voordeur telt dan als zodanig niet. Derhalve kunnen we uw schade helaas niet vergoeden. Artikel 137, lid g. Leest u het maar na in de voorwaarden.’
‘En dat vertelt u me nu! Heb ik me daar 16 jaar voor niets premie betaald! In die reclamespotjes van jullie gaat het er heel anders aan toe.’
‘Ha, ha! Wat zal ik zeggen, meneer Zuiverziel, humor verkoopt. En ik zal u nog eens iets vertellen. Onder ons gezegd en gezwegen moeten we de waarheid wel met een lach bedekken. De waarheid is namelijk te verschrikkelijk.’
‘O ja?’
‘Geldzaken werden in vroeger tijden als minderwaardig beschouwd. Je kon er alleen maar voor bij de Joden terecht, die indertijd ongeveer net zo in aanzien stonden als ratten. Een lening, een verzekering? Die sloot je af in de sloppenwijken aan de voet van de stadsmuur. Ziet u, meneer Zuiverziel, de Joden spelen inmiddels vals tegen de Palestijnen en de klanten worden nu opgelicht vanuit glimmende wolkenkrabbers in het centrum van de steden. Verder is er haast niets veranderd. Vandaar al die humor in spotjes van verzekeringsmaatschappijen.’
‘Ik begrijp het. Weet u wat? Ik koop wel een hangslot.’

1 opmerking:

Anoniem zei

Wow, wrang, hard, en zó waar...