Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

maandag, november 13, 2006

Willemsens wraak

‘Heb je het al gehoord? De frutsel is van de zwatbuis af geschoten!’
‘O jee. Wat zegt het handboek?’
‘Dat we Willemsen moeten bellen, maar die is gisteren met pensioen gegaan.’
‘Is er iemand anders in huis die weet wat er moet gebeuren?’
‘Ik zou het niet weten. Flipsen misschien, maar die is opgenomen na die affaire met de bullenslijper, je weet wel. Geen zinnig woord meer uit te krijgen.’
‘En als we nu zelf?’
‘Weet jij hoe een zwatbuis werkt dan?’
‘Eerlijk gezegd niet, nee. Weet je wat? We bellen de chef.’
‘Heb ik ook nagekeken. Mag niet. Pas als de zwatbuis uit de trimhuls vliegt, mogen superieuren met zwatbuiszaken lastig gevallen worden.’
‘Daar zijn we dan weer mooi klaar mee. Wat kan er trouwens gebeuren als de frutsel van de zwatbuis af is?’
‘Daar zegt het handboek niets over. Maar onder de koffie wordt er beweerd dat het nokkenregister dan overstroomt. Nou ja, en dan is het een kwestie van tijd voor ook de dwaalgenerator het begeeft, natuurlijk.’
‘Juist ja. Dus als we niets doen, gaat het hele systeem misschien naar de haaien.’
‘Hoe bedoel je, het hele systeem?’
‘Nou, eh, alles!’
‘Dat zeg je dan wel, maar niemand weet toch hoe het systeem in elkaar steekt, laat staan dat iemand snapt wat het doet?’
‘Ja, dat is zo, maar voor de zekerheid kun je het systeem toch maar beter in stand houden. Wie weet waar we anders belanden.’
‘Nou, ik zou zeggen, doe je best. Weet je eigenlijk wel hoe een frutsel eruit ziet?’
‘Geen idee. Jij?’
‘Ik ook niet, nee. Zullen we het maar zo laten dan?’

6 opmerkingen:

Jack zei

Ep jongen, ik vind dat je leuk met woorden kunt speelen en ik vindt je stukjes vaak boeiend genoeg om ze helemaal uit te lezen, maar dan moet je jezelf niet gaan verliezen in flauwe, slappe aftreksels van het ooit hilarische radioprogramma van Jack Spijkerman. Want daar lijkt "Willemsens wraak" rechtstreeks uit te zijn overgenomen. Toendertijd was dat lachen (want nieuw)geblazen maar tegenwoordig zijn die woordgrapjes zo belegen als oude kaas.

Ep Meijer zei

Jack Spijkerman, die man van de poen, zeg maar? Ik herinner me kennelijk een ander radioprogramma dan jij en ben me van geen kwaad bewust. Hoe dan ook denk ik dat de boodschap van 'Willemsen wraak' niet vaak genoeg kan worden overgebracht. Waar gaat het over, dat wat we met z'n allen aan het doen zijn? Het wemelt in de maatschappij van de frutsels en niemand doet er iets aan.

Anoniem zei

Sorry, òf ik heb de uitzending van Jack Spijkermans gemist, òf ik ben dus echt het domme blonTje waar velen mij voor houden maar ik vind het een hilarisch stukje...
Het wemelt inderdaad van de frutsels. Erg genoeg, nog erger is dat niemand er kaas van heeft gegeten.

Anoniem zei

Aan fantasie ontbreekt het je in elk geval niet, ook niet in de werkelijkheid.

Anoniem zei

Wat is er overigens tegen belegen oude kaas?, maar dat terzijde.
Waar het ( mij) om gaat is dat het een lach oplevert.
Hilarisch! En tegelijkertijd triest.

Anoniem zei

Jack Spijkerman had zo'n 20 jaar geleden een radioprogramma genaamd: De Steen en Been show.
De achterliggende gedachte bij Jack was een heel andere dan bij dit "stukje van Ep". Heerlijk geschreven Ep (!) en met niets te vergelijken. Ik krijg de indruk dat niet iedereen jouw bedoeling begrijpt.......