Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zaterdag, november 18, 2006

Jozef K.

Ten einde raad besloot ik om een uitkering aan te vragen. In mijn yuppentijd betaalde ik 70 procent inkomstenbelasting, zodat het rechtvaardig voelde om mijn hand voor de afwisseling eens op te houden. Bovendien wilde ik alleen maar bijstand om een paar maanden te overbruggen. Ik ging namelijk gewoon weer doen waar ik goed in was: schrijven. In de winter verwachtte ik de vruchten van mijn inspanningen te kunnen plukken. Dus of de Sociale Dienst me even over het dode punt heen wilde helpen? Na een maand of drie, vier zouden we weer van elkaar af zijn. Een win-winsituatie, dacht ik nog.
‘U zult zich wel aan onze spelregels moeten houden, meneer Meijer.’
‘Duidelijk,’ antwoordde ik, ‘wat wordt er van mij verwacht?’
Om te beginnen moest ik aan workshops meedoen. Drie weken lang, ’s middags, van maandag tot en met woensdag. We, dat wil zeggen andere hopeloze gevallen en ik, zouden er leren hoe je een sollicitatiebrief moest schrijven en zo. Interessant, dacht ik nog, van schrijven had ik immers geen kaas gegeten.
Het waren helemaal geen workshops. Er werd een pistool op ons hoofd gezet. We moesten vertellen wat we hadden gedaan om werk te vinden. Als we ons niet genoeg hadden ingespannen, werden we in het bijzijn van de andere ‘cursisten’ geschoffeerd. Na afloop moesten we telkens naar de hal om werk te zoeken op Internet. Eén voor één werden onze namen dan afgeroepen en volgde er een pep talk. Ze waren altijd met zijn tweeën en leken er genoegen in te scheppen om me steevast tot het laatst te bewaren. Ik moest vooral doorgaan met mijn pogingen om als tekstschrijver werk te krijgen, werd me verteld. Maar intussen werd ik geacht iedere baan te accepteren die op mijn weg kwam.
‘Elk werk is passend werk. Als je weigert, word je gekort.’
En maar grijnzen, die twee Kapo’s.
‘Ja maar, ik…’
Niets te maren, meneer Meijer. Na de workshops werd ik te werk gesteld. Iedere ochtend van 8 tot 12 moest ik mappen komen vouwen, van die mappen waarin A4-tjes passen die niemand ooit meer leest, maar ja, je moet ze wel opslaan, want anders hebben die arme ambtenaren helemaal niets meer te doen.
Op een avond belde mijn ex op. Hoewel we al ruim drie jaar gescheiden zijn, dreigde mijn uitkering op haar inkomen verhaald te worden.
De maat was vol. Voortaan, besloot ik, ging het op eigen kracht.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

A korábban Rado Denise néven működő, majd a szinkronszínésznő kérésére Jozef K névre változató zenekar bemutatkozó lapja látható itten.

Ep Meijer zei

Ook goedendag.

hans zei

Doet me denken aan een verkeerd gevallen joint ergens in een obscure buitenwijk van een stad die ooit achter het ijzeren gordijn lag.
Groet.

Ep Meijer zei

Vertel.

Anoniem zei

Wat hebben ze daar een nòg grotere hel van gemaakt zeg. Ooit vroeg ik zo af en toe een aanvulling aan boven mijn 900 gulden onderwijssalaris, en in de jaren '90 was het al privacy-invading en vernederend. Zo erg dat ik het vaak maar naliet en op goedkope bonen-rantsoen leefde.
Sturen ze niet de verkeerde mensen naar dat soort 'cursussen'? Als ik voorzichtig kijk naar de grijze bijstands-brievenbus aan het begin van deze straat...

Anoniem zei

Bureaucratie ten top.
Werzoekenden zijn dus een minderwaardig volk en dienen derhalve gedrilt te worden.
Brr...

Anoniem zei

in mijn gemeente hadden wij bij de Asociale dienst ook zo'n Mengele figuur. Ik ben geen voorstander van geweld maar kon een glimlach niet onderdukken toen ik herr Dr.Mengele op krukken en met platgeslagen neus het gemeentekantoor zag uitstrompelen.

Zelf wist ik een moeilijke periode te overbruggen door columns aan buurtkranten te verkopen.In ieder geval stelde ik mijn dagelijke pakje shag daarmee veilig

Ep Meijer zei

Intussen zit ik maar te puzzelen op dat Tjechische zinnetje uit de eerste reactie. Volgens mij is het ene Denise Rado die Jozef K. aan her googelen (szinkronszínésznő)was en toen per ongeluk bij mij op de site belandde. Wat denkt u? De beste inzending wordt beloond met een gesigneerd exemplaar van De regels.

Erick Overveen zei

De paarse krokodil moet je af en toe domweg aaien, Ep. Het is al heel wat dat je niet in in de ratrace trapt, zoals (helaas) 95 % van het gepeupel

Anoniem zei

Tjechisch, die 1e reactie? Is het geen Hongaars? Het zinnetje is het 1e zinnetje van dit artikel:
http://www.mymusic.hu/zenekarok.php?id=295&mymusic=63184525f4c7dbcec830a23409f464c6 en deze translator komt een eindje:
http://www.translation-guide.com/free_online_translators.php?from=Hungarian&to=English
Maar nederlands kan ik er niet van maken ;-)

Ep Meijer zei

Omdat het over Jozef K. gaat, was ik er voetstoots vanuit gegaan dat het Tsjechisch moest zijn, Jolie. Die website lijkt me inderdaad Hongaars. Enfin, nu weten we in ieder geval dat Jozef K. ook de naam van een bandje is. Dank!

Ep