Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

vrijdag, december 01, 2006

IJskoud hot

In de actualiteit heb ik even geen zin. Dan heb ik namelijk de neiging om te vertellen dat het natuurlijk verschrikkelijk is dat er in Hoogerheide een achtjarig jongetje vermoord is, maar dat dit lot dagelijks vele leeftijdgenootjes in de Derde Wereld treft. Dan zou ik, zelf vader van een zoon van acht, opschrijven dat achtjarige jongetjes niet voortijdig aan hun einde horen te komen, maar dat hun dood, door honger, ziekte of oorlogsgeweld, mondiaal gezien zo gewoon is dat die nooit het nieuws haalt. Zoals gezegd, daar pas ik even voor. In plaats daarvan wil ik het weer eens met u hebben over onverklaarbare trends.
Het begon bij mijn weten met een prachtige documentaire over pinguïns op Antarctica, ergens aan het begin van dit jaar. Ik geloof zelfs dat hij meedong naar een Oscar, wat heel bijzonder is voor een natuurfilm. Daarnet kwam op Nickelodeon reclame voorbij voor Happy Feet, de nieuwste animatiefilm van Disney, ook al weer tussen de ijsbergen gesitueerd en met pinguïns in de hoofd- en bijrollen. Zelfs bij ‘Dit was het nieuws’ vanavond figureerde een pinguïn! In de tussenliggende maanden groeide op de gratis gamesites het aantal spelletjes met pinguïns explosief. Eén van de meest gespeelde überhaupt is het spelletje pinguïn slaan. Er is één variant waarbij het gereedschap bestaat uit een knuppel met spijkers. Het bloed spat zowat van het scherm af, wat dan wel weer fijn is bij opkomende sneeuwblindheid.
Waar komt deze plotselinge interesse in de pinguïn vandaan? Op zich gaat het om een dier dat Darwins evolutietheorie prachtig illustreert. Er was maar één manier om de barre arctische omstandigheden te overleven: ongelooflijk saai worden. Zeven dagen per week staat er vis op het menu, de meeste pinguïns zijn in zwartwit uitgevoerd en het ergste nog: ofschoon behorend tot de vogels, hebben pinguïns het vermogen om te vliegen verloren. Met een eufemisme dan, want die vlerkjes lijken meer op armpjes als ze zo aan komen waggelen. Wat doe je op Antartctica als je alleen nog maar onder water kunt vliegen? Juist ja, in de rij naar de zee, in de rij weer terug en tussen de bedrijven door ga je maar een beetje op een kluitje staan. Samen saai, ja gezellig! Zoek de tien verschillen.
Waarom ijskoud hot is? Ik heb zo mijn vermoedens, want Ikea schijnt al een filiaal op Antarctica te plannen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mij iets te ver weg. Misschien in de dierentuin? Èn pinguïns, èn ijs(beren). Ikeartis.

Smashing pinguïns, ik heb het Sunnyboy zien spelen. (Of liet ik het hem zelf zien? Mij kennende waarschijnlijk het laatste, al schaterlachend. Ai...foute moeder, ik beken.
Als het later verkeerd gaat met hem weet je waar de schuld ligt. Hm, pleit het vóór me dat hij al iets ouder was voor ik het liet zien? Waarschijnlijk niet he? Quilty as hell dus.)

Ik hou trouwens niet van trends. Die bezie ik als eigen-identiteit rovende meute-gedrag opwekkende frutsels.

Lang genoeg nu, voor ik nog meer ga zwetsen.

Anoniem zei

En nu maar eens een plausibele verklaring vinden waarom er "Quilty" staat, in plaats van "Guilty"...

Mijn blonT zijn gebruiken is wel erg cliché he? Maar verdomd welkom, dus bij deze.

Ep Meijer zei

Ikeartis en frutsels. Voilá de westerse samenleving.