Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

woensdag, november 01, 2006

Klik je rijk

Virtueel ben ik al 1 dollar 49 rijker geworden dankzij deze blog. Officieel mag ik het daarover niet eens hebben, geloof ik. Zelfs heb ik een verklaring moeten ondertekenen, voorzover dat gaat op Internet, waarin ik plechtig beloof dat ik niemand zal vragen om op de advertenties op deze site te klikken, met name die helemaal links onderaan. Ik zou niet durven. Toch moet het in theorie mogelijk zijn om via deze weblog in mijn levensonderhoud te voorzien, denk ik zo. Bedrijven kunnen immers een interessante doelgroep aanboren. Mensen die van lezen houden, zijn doorgaans hoog opgeleid, lusten graag een toastje met Boursin en hebben kinderen op paardrijles en zo. Waarom heeft bijvoorbeeld de VPRO zich nog niet bij me gemeld? Dit lijkt me nou de aangewezen plek om (tientjes)leden te werven. Tussendoortjes, luxe pennen, golfbenodigdheden, kruidenthee, noedelsoep, condooms, malt whisky, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het via mijn site slijten.
Intussen moet ik het dus met die 1 dollar 49 doen en ik denk niet dat mijn huisbaas, die ik sinds onze laatste rampzalige ontmoeting nog steeds heb weten te ontlopen, daarvan onder de indruk zal zijn. Datzelfde geldt voor mijn inspanningen op het gebied van affiliate marketing. Spam is verboden, maar je kunt je bij bepaalde sites inschrijven om tegen betaling post van adverteerders te ontvangen. Al wat je moet doen, is de mail bevestigen en hup, daar is je beloning al bijgeschreven. Sommige sites bieden ook de mogelijkheid om op betaalde banners te klikken. Toen het fenomeen op Internet om zich heen begon te grijpen, zette ik me over mijn weerzin tegen de taalfouten in de uitnodigingen heen en schreef me bij een twintigtal van die affiliate clubs in. Gek werd ik van de mailtjes. Soms, als ik even boodschappen was wezen doen, had ik bij terugkomst wel 17 mailtjes die ik dan alle moest bevestigen. En een virtuele harem onderhouden én me de hele dag een ongeluk klikken was teveel. Ik sloeg eens aan het rekenen. Bij sommige sites zou ik in het tempo waarmee de mailtjes kwamen tegen het jaar 2012 in aanmerking komen voor uitbetaling, want die kon pas worden aangevraagd bij 12 Euro 50. Met inflatie werd geen rekening gehouden. Bovendien ontdekte ik dat ik de zaken helemaal verkeerd aanpakte. Je moest referrals zien te werven, mensen die al dat klikwerk voor jou deden. Ik had tot voor kort alleen geen idee hoe. Inmiddels dus wel. Rechts onder de links vindt u een drietal advertenties voor affiliate sites, waar u, als u een beetje doorklikt, binnen een paar maanden aan de uitbetalingsbonus komt. Maar bovenal maakt u, als u zich er inschrijft, mij slapend rijk. Gek, ik zie ineens een fabriekshal voor me, met duizenden zwetende arbeiders aan de lopende band. En ik laat de zweep knallen, met een dikke bolknak tussen en een vette grijns op mijn lippen.
O ja, voor ik het vergeet: Fred is tot leven gekomen. Ik kreeg onder PSV-Galatasaray een mailtje vol typefouten van hem, want hij wordt dyslectischer naarmate hij geëmotioneerder raakt. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om uitgerekend hem om geld te vragen! Ik wist toch dat hij ook haast niets had? Ik kon het dan ook wel vergeten dat ik Novembernovelle nog terug kreeg. Mij ontgaat de logica, maar ik maak me geen echte zorgen over mijn laatste exemplaar van mijn debuut. Fred heeft het ook zwaar, hij draait wel weer bij.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Je kunt je het beste in het verschijnsel "page-rank" verdiepen... Hier staat een introductie: http://www.jolie.nl/weblog/hoezoekmachineszoeken.html

Uiteindelijk kun je, zeker met een weblog, weinig (zelf) doen. Dat op-spam-klikken is onzin. Hooguit echte bezoekers, met echte links naar je site, vanaf echte sites met echt-hoge pageranks (moi ;)) - daar kùn je iets aan hebben. Dan stijgt jouw rank ook weer: meer bezoekers, meer add-inkomsten enz. Heb je volgende maand 10,49 -geintje.

Iemand als Jaap van Ganswijk, die al begin jaren negentig met zijn Chipdir bezig was, kan (kon?) van de adds leven, -dus eh, misschien moet je nog even volhouden ;-/

Ep Meijer zei

Er gaat een wereld voor me open. Dank.

Anoniem zei

Hee Ep, ik zie dat je wikipedist bent geworden (dat was dus wat je bedoelde in mijn weblog :-)) Maar wat idioot: staat de wikipedia-entry nu alweer op "te verwijderen/verwijderd"?
Wat is het toch een vreemde encyclopedie. Het staat bol van de halve waarheden, laster komt ook voor, dat laten ze staan; jij(?) zet er informatie in die klopt (toch) en ze zetten het op non-actief. Want het zou reclame zijn.
Heeft het enige zin als ik een paar zinnen uit mijn (oude) weblogstukje erinplak, met een linkje naar dat HP-stuk? Dat is in elk geval geen reclame maar een recensie.
Aan de andere kant: neem Wikipedia niet te serieus. Elke gek kan hem editten, het is allemaal hopeloos gekleurd wat erin staat.

Ep Meijer zei

Sterker nog, ik probeerde het eerst zelf, maar werd onmiddellijk op de vingers getikt door de één of andere apparatsjik. Toen liet ik het een vriend doen, maar ook die kreeg te horen dat een verwijzing naar een weblog niet door de beugel kan. Dus ik ben bang dat je geëxecuteerd wordt als je probeert er een link met een recensie te plaatsen. Maar bedankt voor het meedenken!

Anoniem zei

Krijg ik toch helemaal de edit-neiging van.
Ooit had ik wat Wiki-fouten uit de Antigone van Sophokles gehaald, -en plaatste een ander mijn versie terug na vandalen-vernaggeling. Als het bij Sophokles kan, zou het bij Ep Meijer toch ook moeten kunnen ;-))

Ep Meijer zei

In ieder geval fijn om in één adem met Sophokles genoemd te worden.

Anoniem zei

purcies ;)

Anyway, ik heb je http://nl.wikipedia.org/wiki/Ep_Meijer nog geedit, "anoniem" hoor, dat gezeik met die log-ins.
Daarbij heb ik weer een nieuw woord geleerd: "editwar" - betekenis: wikipedisten die elkaars entries editten als oorlogsvoering. Zie hier, hoe kinderachtig het kan worden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_gebruiker:Muijz#Hein_van_Meeteren
Enfin, ik hoop dat je de 'editwar' bespaard blijft ;)

Ep Meijer zei

Dank je voor de edit!
Wat die oorlogen betreft, mijn God, wat een gekwetste egootjes. Gelukkig blijven ze zo van de straat.

Anoniem zei

Oei, wat is die Vincentsc kinderachtig zeg. Vast een mannetje van 23 dat zich nog schaamt voor z'n puisten. Ik zag dat je vriend een stukje-linkje had toegevoegd, dat 'vrolijk' weer is weggehaald door Vincentsc.
Ach Ep, mensen gebruiken toch Google, dat Wikipedia is zo'n riool ;)