Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zondag, november 12, 2006

1 + 1 = 3

Er schijnen in Nederland een miljoen mensen te zijn die schrijven. Eenderde van hen koestert naar verluidt ambities om zijn of haar werk ook daadwerkelijk aan de man te brengen. Bij diverse uitgeverijen heb ik de stapels manuscripten zien liggen die er wekelijks binnen komen. Netto is het enige effect dat postbodes rugklachten oplopen. Zo werkt het dus niet. Er worden hoe dan ook al teveel schrijvers uitgegeven, terwijl de doelgroep alleen maar slinkt. Laten we wel wezen, literatuur is een fossiele bezigheid. Tijdens de paar lezingen die ik heb mogen geven, zat er nooit een Carisse van Houten-achtig jong ding in de zaal dat me met grote, verliefde ogen aankeek, terwijl het me daar verdorie van meet af aan om te doen is! Ik leek eerder verdwaald in een geriatrische inrichting. Over oud gesproken, Harry Mulisch verkoopt van een nieuw boek misschien 300.000 exemplaren, max. Dan komen er een stuk of veertig schrijvers die een aardige boterham aan de verkoop van hun boeken overhouden. Daar weer onder begint het sappelen, voor duizenden auteurs.
De markt is klein, de doelgroep vergrijst en het aanbod is te groot. Maar er kleeft nog een groter bezwaar aan de manier waarop literaire woorden momenteel hun weg naar u vinden: het gaat er alles behalve democratisch aan toe. Je moet geluk hebben, met name het geluk om de juiste mensen te kennen, wil je überhaupt uitgegeven worden. Je hebt nog meer geluk nodig, met name een uitgeverij die geld in je steekt en boekhandels die je op stapeltjes leggen, om door te breken als auteur. Wat ik bedoel: verkoopcijfers zeggen niets over kwaliteit. In het huidige systeem beslist een heel klein groepje mensen wat hot is en wat niet. Vele meesterwerken lijden daardoor een stoffig bestaan en kijken u met de rug aan, vanuit hun anonieme plaats in de kasten van de boekhandels.
Bazuingeschal, hoerageroep. Toen was er Internet. In plaats van postbodes te overbelasten zetten al die 333.333 schrijvers hun werk gewoon op een website. Of ze slaan er de handen ineen. Het gebeurt nu al. Kijk maar op www.schrijversopelkaar.nl. Vervolgens bepalen de principes van de vrije markt wie er succesvol is. De beste schrijver trekt de meeste traffic en kan hogere advertentietarieven bedingen. Wel zo transparant en vooral, eerlijk. Wilt u een boek bestellen, dan klikt u op een speciale button en wordt er één on demand geprint. Kaftje erom, nietje erdoor, klaar. Desgewenst krijgt u er nog een handtekening in ook.
Toekomstmuziek? Er staat een poll op deze web site. Tot nu toe denkt de meerderheid dat de traditionele literaire uitgeverijen een rol zullen blijven spelen ondanks de mogelijkheden van Internet om literatuur eindelijk weer eens nieuw leven in te blazen. Ik ben benieuwd of de stemming nu omslaat.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind Internetuitgeven een welkome aanvulling op het van arrogantie doordrenkte uitgeverswereldje.
Zelf heb ik op die manier ook een boek uitgegeven en mij hoor je niet klagen over de verkoop.

Antoon Duynstee zei

Salema / Portugal

Beste Ep,

Vanochtend heb ik je verhaal in De Telgraaf van afgelopen zaterdag gelezen, spreekt mijn aan.

Je streeft een droom na en wil dat bereiken ondanks alles, maar eindeloos is zoiets naar mijn mening niet, eens loop je tegen een grens aan. Ik had nog niet de mening van Paco gelezen en evenals hij dacht ik onmiddellijk aan het uitgeven van je boeken via daarvoor speciaal ingerichte Internetsites. In Amerika zijn daar goede voorbeelden van. Ook biedt Internet prima faciliteiten om je literaire werk onder de aandacht te brengen.

Ik heb daar wel enige informatie over, maar daar ik gisteren vanuit Nederland in Portugal ben aangekomen ontbreekt het mij nu aan de tijd om deze informatie op te zoeken.

Ik mag aannemen dat je toch wel een redelijk aantal reacties op het artikel hebt gekregen. Naast mijn eigen weblog “ life is not a piece of cake” en jij valt bepaald onder deze categorie, ben ik van plan een dezer dagen een weblog te starten (zoiets bedenk je op een lange rit naar de Algarve) over positieve Nederlanders met een kritische blik op de samenleving.

Laat eens weten hoe het verder met je gaat? (duynstee@wanadoo.nl)

Antoon Duynstee

Anoniem zei

Ik sluit me bij Paco aan en denk zelf ook dat het een welkome aanvulling is, al denk ik niet dat het het hele uitgeverswereldje zal gaan verdringen.
Door internet is er wel zoveel meer bereikbaar voor de mensen, en dat is mooi.

Anoniem zei

De toekomst is aan het luisterboek; jongeren van nu zijn niet de lezers van morgen. Men zal steeds gelijktijdiger multimediaal receptief worden. gamen, luisteren, en het nieuws tegelijkertijd ingegoten krijgen. een boek lezen zal enkel nog eens "cult" worden of onderdeel zijn van een therapie...

Anoniem zei

@Chris: Dat zou ik zonde vinden...Zo heerlijk om zelf lezend op de bank te kruipen, eventueel vergezeld van een lekker achtergrondmuziekje. Maar goed, ik ben dan ook een leesaddict.
Onder andere.