Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

woensdag, november 08, 2006

Witte wieven

Als je een kind vraagt wat het wil worden, komen er beroepen zoals piloot, brandweerman, filmster en verpleegster langs. In uitzonderlijke gevallen wil er nog wel eens eentje ‘schrijver’ of ‘clown’ zeggen, maar ik denk niet dat er jongetjes en meisjes zijn die later als zij groot zijn een carrière als deurwaarder overwegen. Sterker nog, het lijkt me stug dat kinderen überhaupt weten wat een deurwaarder voorstelt, laat staan dat ze een flauw benul hebben waar zo iemand voor nodig is.
Waar is een deurwaarder eigenlijk voor nodig? Welnu, jongens en meisjes, een deurwaarder is zo ongeveer wat de witte wieven in Drenthe waren. Ziet u, primitieve gemeenschappen kunnen alleen overleven als iedereen zich ervoor inzet. Dus was het zaak om iedereen bij de les te houden. Buiten, werd daarom verteld, loerde het gevaar. Je werd er meegelokt door de witte wieven en dan verdronk je in het veen. Het waren natuurlijk gewoon mistflarden, maar de dorpelingen kozen eieren voor hun geld en stroopten de mouwen op. Alles liever dan eruit gekukeld worden en ten prooi vallen aan de witte wieven.
De hedendaagse variant waart juist in een donker pak rond. Weliswaar reikt hij je de hand, maar die draait hij om zodra je hem dreigt te pakken. Hij wil namelijk geld zien. Krijgt hij dat niet, dan pakt hij dingen van je af en verkoopt die in het openbaar, zodat je er haast geen cent voor krijgt en helemaal in de sores zit. Niet alleen zijn je spullen weg, ook is de rekening alleen maar opgelopen, want elke scheet die de deurwaarder laat, kost nog eens extra. Wil je terug de maatschappij in, dan moet je vaak het twintigvoudige betalen van de oorspronkelijke nota.
Nu ben ik de laatste om mensen over één kam te scheren. Net, toen ik Sietse, die de middag bij mij heeft doorgebracht, weer met zijn moeder meegaf, zag een man in een invalidenwagentje me voor iemand anders aan.
‘Godverdomde Marokkanen,’ mompelde hij, ‘ze zouden er een atoombom op moeten gooien!’
Zo zit ik dus niet in elkaar. Alsof Nederlanders trouwens allemaal van die lieverdjes zijn. Maar wie wil er nou in vredesnaam deurwaarder worden, welke vileine karaktereigenschappen zijn daarvoor nodig?
‘Hoe was het op je werk, schat?’
‘O, goed hoor. Ik heb vandaag weer twee inboedels in beslag genomen.’
Het spijt me zeer, maar je kunt nog beter belastinginspecteur zijn dan deurwaarder.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmz, ik ga maar eens met Sunnyboy praten over zijn toekomstplannen...Even uithoren zogezegd.
Fietste jij vanmorgen trouwens hierlangs? Mijn buurvrouw had het over een Marrokaan op de fiets die naar binnen loerde...

Anoniem zei

Ja, de witte wieven, ik was ze alweer bijna vergeten...
Hihi Estrella, je bent weer grappig.
Maar Ep.. is er nu helemaal niets anders te bedenken?*) Straks zit je zonder zolder in een oud autowrak, dat ook weer weggesleept werd enz enz. *)ik fluister maar wat: 4 u p dag vloeren moppen (=niemand die aan je kop zeikt en de hele dag nadenken over je volgende alinea?) of (ik fluister nog zachter) bijstand aanvragen?

Ep Meijer zei

Mijn inboedel is (nog) niet in beslag genomen, hoor. Ik wilde alleen maar even mijn gal spuwen op het fenomeen deurwaarder. Over bijstand zal ik het eerdaags nog wel eens in mijn blog hebben. Het wordt hilarisch, kan ik je alvast beloven. Wat dat vloeren moppen betreft, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Toevallig ben ik net de hele dag onderweg geweest voor een grote, betaalde schrijfklus, die me de winter door gaat helpen. Maar bedankt voor het medeleven.

Anoniem zei

Oh gelukkig, gefeliciteerd..!

Als bloggers wegkwijnen (kanker, stofwisselingsziekte, hongerdood, Brits autowrak) sluip ik meestal stilletjes weg, leedvermaak ligt me niet zo ;-]

Ep Meijer zei

Dit keer ga ik voor een happy ending.