Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zaterdag, december 23, 2006

Luchthandel

‘Vandaag, dames en heren, hebben we onze tijdmachine ingesteld op het jaar 1586. We leggen verbinding met een heuse marskramer, Jorien Fingerflug. Applaudiseert u alstublieft niet, want daar zou hij van kunnen schrikken. Meneer Fingerflug, wat doet u zoal om de kost te verdienen?’
‘Wel, ik trek rond ende bied her en der mijn waren aan.’
‘Heeft u een vaste route of gaat u uw neus achterna?’
‘Nou, meestal kan ik me, als ik ergens iets verkocht heb, er daarna niet meer vertonen.’
‘Hoe dat zo?’
‘Het is een kwestie van vraag ende aanbod. De mensen willen graag wonderen. Ik verkoop ze de middelen. Helende zalfjes, drankjes die alle kwalen genezen, dat soort dingen. Tenminste, dat geloven ze, lang genoeg voor mij om de hielen weer te kunnen lichten.’
‘Juist ja. En wat gaat er met de Kerst nu het hardst over de toonbank?’
‘Dat gelooft u toch niet.’
‘Haha! Ik kan u verzekeren, meneer Fingerflug, dat wij anno 2006 heel wat gewend zijn. Dus vertelt u het me maar, wat is de verkoophit van Kerst 1586?’
‘Water.’
‘Water?’
‘Inderdaad. Er zit weliswaar een luchtje aan, maar het blijft water. Zal ik u mijn geheime recept verklappen?’
‘Nou, primeurs hebben we natuurlijk altijd graag!’
‘Men neme wat rivierwater. Gooi er een dode muskusrat, wat druppels bier, wilde kruiden ende bloemblaadjes in ende laat het een paar weken staan. Daarna zeven ende koken tot een heldere vloeistof overblijft. Het kost helemaal niets om te maken, maar de klanten betalen grif een heel weekloon voor zo’n pietepeuterig flesje.’
‘Weet u, meneer Fingerflug, dat is vandaag de dag nog precies zo. Alleen hebben de mensen die erin handelen tegenwoordig een, eh, iets andere status dan u.’
‘Wat wilt u daarmee insinueren?’
‘Helemaal niets, meneer Fingerflug. Altijd en overal zullen mensen voor lucht betalen, al helemaal rond de kerstdagen.’
‘Dus is het goed wat ik aan het doen ben, kom ik dan toch niet in de hel?’
‘Ach, als een product zoveel eeuwen doorstaat kan het toch niet slecht zijn? U kunt dus gerust doorgaan met uw bedrog. En anders is het gewoon veel drukker in de hel dan u en ik al dachten.’
‘Ik begrijp het. Weet u wat, ik ga op muskusrattenjacht, want ik zie ineens wat me te doen staat. Maar mag ik eerst nog even de groeten doen?’

1 opmerking:

Anoniem zei

Eindelijk dus de grondlegger ontdekt!!!
Zijn er verzoekjes in te dienen voor de te bezoeken mensen c.q. plaatsen?