Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zondag, december 10, 2006

Vijandige overname

Het is alsof de stam van Astérix en Obélix besluit om grootaandeelhouder te worden van het Colosseum in Rome. De afgelopen week in het nieuws: Seminole-Indianen hebben de Hard Rock Café’s overgenomen, voor 725 miljoen dollar om precies te zijn.

Op de middelbare school heb ik een scriptie gemaakt over de ondergang van de oorspronkelijke bewoners van Amerika. In de ogen van de kolonisten was de enige goede Indiaan een dode Indiaan. Lang voor iemand van de term ‘genocide’ had gehoord, werden de roodhuiden bij honderdduizenden over de kling gejaagd. Ook ziektes en de verderfelijke effecten van vuurwater eisten een hoge tol. Om een lang verhaal kort te maken, van de Indiaanse cultuur is in de Verenigde Staten vandaag de dag zo goed als niets meer over. Enkele tientallen stammen hebben een reservaat toegewezen gekregen. Bijna altijd gaat het om een nutteloze lap woestijn. Gewoond wordt er in sleetse stacaravans die vol in de meedogenloze zon staan. Overal en altijd ligt er wel ergens een dronken Indiaan zijn roes uit te slapen. Met een beetje geluk is er geld voor een generator en dus voor airco. De enige bron van inkomsten is vaak het aardewerk dat langs de weg aan toeristen verkocht wordt.

In een restaurant in Page werd ik eens bediend door een Navajo-squaw. Na wat koetjes en kalfjes vroeg ik haar of ze niet boos was op de blanke Amerikanen.
‘Je moet in het nu leven,’ antwoordde ze, ‘het is zonde om energie te verspillen aan woede.’
‘Wat bedoel je,’ vroeg ik, ‘if you can’t beat them, join them?’
Nou, zoiets was het wel, gaf ze toe.

Voor haar en alle andere onderdrukte oorspronkelijke bewoners van Amerika: de Seminole-stam, officieel nog steeds in oorlog met Washington, slaat eindelijk terug. Opperhoofd Max Osceola: ‘Onze voorvaders hebben Manhattan voor een paar prullen verkocht. Wij gaan Manhattan weer overnemen, hamburger voor hamburger.’

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Een stam van gokkers, de overname gefinancieerd door leningen en aandelen...
Je moet ergens beginnen als je een doel nastreeft.

Ep Meijer zei

Het hele kapitalistische systeem stoelt op (winst)verwachtingen, Estrella. Zie het blog 'Waterschade', in het archief van november. De Seminole-Indianen zagen aan de meest kwetsbare poot van de stoel en bouwen intussen een Trojaans paard. Hopelijk doen ze mescaline door het eten.

Anoniem zei

gek dat nou niemand op het idee komt om die Amerikanen, alsnog, voor mijn part postuum, voor een tribunaal te slepen wegens genocide

Ep Meijer zei

Tja, Paco, tribunalen worden helaas altijd door de overwinnende partij georganiseerd, de VS zelf dus, in Neurenberg, Tokio, Den Haag en Baghdad. De rest van de wereld zegt ja en amen.

hans zei

Iets fascineerd mij in die manier van denken Ep. Ik pleeg dat soort zienswijze's namelijk gelijk onderuit te willen halen.
Je hebt natuurlijk gelijk,er klopt geen zak van het verre verleden,maar wat moet ik daar nu mee?
Wat betreft mijn kennis over die geschiedenis,die is niet bijster groot.Wel heb ik 18 maanden in de VS en Canada gewoond/gewerkt/gereisd.
Met name dat laatste werd een verslaving en toen ik de 30e staat had doorkruist kreeg ik het plan om ze alle 50 te doen...geloof dat de teller door vermoeidheid en geldgebrek op 39 + BC is blijven staan.
(Als je daarna in NL terugkomt vraag je je af waarom we dit trapveldje aan de Noordzee nog niet aan Duitsland hebben verkocht.
Ik heb het nu even over de afmetingen he,NL zie ik als een stad,niet als een land.)

Goed,de politiek.
Ik kan soms ongelofelijk moe worden van dat zinloze gepeur in verre dagen van ooit.
En ik denk gelijk dat je meer kunt leren van mevrouw squaw,die kennelijk geen zin had om in die paar dagen dat ze op deze planeet is, de slachtoffer-rol aan te gaan nemen.Want dat is het!! Oh,wat is het toch een onrecht wat ons toen en toen is aangedaan.
Al gaf je ze een miljard pp,in plaats van de vrijstelling van belasting die ze nu hebben,mensen die ach en wee kermen over het verre verleden doen zulks om die slachtoffer-rol vast te kunnen houden.

Mijn zeer goede Ierse vriend,toevallig ook voorzien van sterk links draaiend "denk-ZUUR" bakt ze helemaal bruin.
Ten eerste is uiteraard aan de UK alles,maar dan ook alles fout,daarna komen de Yanken.
Toen wij ooit een huis in Porto deelden dacht ik nog eens een politieke discussie met hem te voeren...dat heb ik na die avond NOOIT meer met hem gedaan.
We houden het tegenwoordig gewoon gezellig..er is een nooit uitgesproken afspraak elkaars mening over politiek te laten voor wat het is.
Ooit bezocht ik hem in Lissabon toen hij kennelijk een beetje in de wereld van de cocaïne zat.
Volslagen de weg kwijt hing hij tegen een deur en mompelde bijna onverstaanbare klanken, ik ving wel iets op:'we once fought the vikings,killed them of our mighty rock,we could do it again'.

Uhh,ja fijn...was dat niet duizend jaar geleden ofzo?

Dat altijd maar blijven hangen in het zeer grote onrecht wat ooit is aangedaan.
Ik hou het niet droog bij beelden van D-Day,ik ken de eindeloze velden met witte kruizen,en ik wordt stil uit respect voor hen.
Maar moet ik een hekel aan een Duitser hebben vandaag?
Rot effe lekker op,met dergelijke simpele gedachte's hou ik me liever niet bezig.
Wellicht ben ik nog veel simpeler van geest;rancune en jaloezie,wat een zinloze ballast.

Ep Meijer zei

Ik had je al gemist, Hans.
Helemaal eens over de slachtofferrol die altijd vermeden dient te worden. Overigens heb ik niet het idee dat ik links dan wel rechts denk. Voor mijn gevoel stel ik slechts vast. Zelf heb ik 26 van de Amerikaanse staten bezocht. Een heerlijk land om te zijn. Er bestaat een ademvrijheid die we hier niet kennen. Helaas zwaaien er machten de scepter die de rest van de wereld als (potentiële) afzetmarkten beschouwen. En die machten gaat geen zee te hoog om de doelstellingen te verwezenlijken, vroeger niet en nu niet.

hans zei

Dat je 'slechts vaststeld'vind ik erg makkelijk,wat is het verschil tussen vaststellen en oordelen..dan kun je beter politicus worden.

Maar dat laatste is interessant;
"Er zwaaien machten de scepter die de rest van de wereld als afzetmarkt beschouwen".
Precies ja,en dat is exact de menselijke natuur.
Jij doet hier precies hetzelfde.
En wij allemaal doen precies hetzelfde omdat het één van de sterkste sturingen is binnen de opbouw van het genetische samenraapsel dat wij benoemen als zijnde de 'homo-sapiens'.
Je kunt misschien wel anders willen,maar er bestaat niet zoiets als een andere mogelijkheid.
Jij begint een weblog...0 reaktie's..= geen handel.
Jij produceert intellectuele 'handel'en anderen reageren. Zonder dat is er niets.
Dit is een essentie waar je wellicht langer over na moet denken,en ik zelf misschien ook wel.Ik ben namelijk niet alwetend.

Om (de wijn slaat nog net niet te zwaar) even simpel te blijven:
Jij biedt iets aan,ik kan daar op terug bieden (in de vorm van een mening)dat is........handel..handel kent ontelbare vormen.
Bij deze vorm van handel komt geen cent kijken...toch ook weer wel..kosten electriciteit..zwaar hoofd morgen..paracetamol..verloren arbeidsuur...de mierenhoop.

Waar ik het direkt mee eens ben is dat de handel volstrekt oneerlijk verdeeld is,en niet zo,n klein beetje ook.Het is mensonterend om te zien wat er in de wereld gebeurt.
Maar het is niet de schuld van "de Amerikanen" of "de Duitsers" of "de boskabouters".

De wereld zoals we die kennen zou je kunnen verklaren door een genetisch defect.
Ooit wist het ene atoom dat vooruitgang alleen bestond door samengang met het andere atoom.
Beiden de jackpot,iedereen blij.
De absurde ongelijkheid is niet zo moeilijk te verklaren.
Ergens in de evolutie heeft de merkwaardige emotie 'jaloezie'zijn intrede gemaakt.

Terug naar de handel;we zijn gedoemd met elkaar te handelen,gelukkig maar,het is de enige 'drive' van het "zijn".
Nou nog op een eerlijke wijze.

ps.als je schrijft over "die machten gaat geen zee te hoog" dan begrijp ik je heel goed.
Mijn broer en zijn vrouw met hun 2 McDonalds vestigingen..de wereld kan hun gestolen worden.
Het is nooit genoeg en ik vind het geweldig hoe ze met hard werken bereiken wat ze bereiken,maar waarom raken ze verdwaald in het spinnewiel van meer meer meer meer meer....het is werkelijk nooit genoeg.
Het doet me denken aan de tijd dat ik internationaal reed en gemiddeld tussen 5 en 6 duizend netto had (guldens)(en jij nog veel meer Ep)..als je dan een keer een maand van 4400 had voelde je je klote.........die waanzin ben ik gelukkig voorbij.
Hoeveel biefstukken wou je hebben per dag?
Laten we er samen eens eentje aansnijden,ik kom je gerust eens opzoeken.