Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

dinsdag, januari 16, 2007

Sellawriter

In de muziekindustrie lijkt de knop om. De hopeloze strijd tegen het illegale kopiëren is gestaakt. Bijgevolg moeten er andere manieren worden verzonnen om nog geld aan muziek te verdienen. Cd’s krijgen voortaan geen beveiliging meer mee, maar extra’s, een dvd van een optreden bijvoorbeeld. Of een code, waarmee je op Internet nog wat extra nummers kunt downloaden.

Intussen gaat de virtuele revolutie gewoon door. Op het wereldwijde web zijn het niet langer de muziekmaatschappijen die bepalen wat we mooi te vinden hebben. Alarmschijven borrelen van onder af naar boven. In wezen is er op Internet een constante auditie à lá the X-factor aan de gang. Wij zijn de jury. Tip voor bandjes met ambitie: neem een nerd als drummer, want je moet natuurlijk wel de weg weten in de cyberjungle.

Zoals gezegd moet er ook nog verdiend worden. De muziekmaatschappijen zullen dat proberen door exclusieve producten op de markt te brengen. Ze zullen hun artiesten gaan merchandisen. Nu: Snow Patrol-deo en Mariah Carey-zweetbandjes! Zo creëer je immers een stuk klantenbinding.
Kortom, de muziekmaatschappijen gaan het moeilijk krijgen, want wees eerlijk, je bent toch gek als je nog een cd koopt? Daarbij hebben de Warner Brothers van deze wereld niet het alleenrecht op geld verdienen. Ook dat kan een stuk democratischer. Men neme Sellaband, vanavond bij De Wereld Draait Door. Je zet er een muziekfilmpje op en moet dan believers zien te verzamelen, mensen die bereid zijn om geld in je te investeren. Als je 50.000 dollar bij elkaar hebt, ga je de studio in en wordt er een professionele cd opgenomen. De eventuele revenuen worden over drie partijen verdeeld: Sellaband, de artiest(en) en de believers. Stel, er staat een nieuwe Madonna op en jij hebt een partje van 10 dollar!

Waarom zou er in de boekenbiz niet hetzelfde gebeuren als in de muziekindustrie? Je moet niet gek staan te kijken als de boekhandels over tien jaar uit het straatbeeld verdwenen zijn. Een boek, dat schaf je met een muisklik aan en het wordt binnen een werkdag thuis bezorgd, desgewenst voorzien van een handtekening van de auteur. Die krijgt niet langer slechts 10 procent royalties, maar eenderde van de inkomsten. De rest wordt hoofdelijk verdeeld over de site die voor de uitgave zorgt, en de believers, degenen die de uitgave mogelijk maakten met hun (geringe) investering.

Trek in een part Ep Meijer? Klik!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Vor de boekhandels vrees ik dat je gelijk hebt. Vantweekeinde bedacht ik het me ook nog, toen ik in de boekwinkel *niets* zag wat ik zocht, jouw werk lag er ook niet, maar wel een hoop tafels vol trash waar ik niet op zat te wachten moest doorzoeken.

Anoniem zei

Ik beken schuld, ook ik bestel via het net, wat ik niet in de winkel kan vinden...Hm, ook als het er wèl ligt eigenlijk, maar ik er niet aan toe kom, c.q. te lui ben om ernaar toe te gaan...
Pleit het voor me dat als ik er wèl ben ik dan ook uitgebreid ga snuffelen? Het blijft toch een soort Walhalla voor me...

Anoniem zei

Ik koop en/of bestel in een boekwinkel,gewoon omdat ik de reuk van boeken wil opsnuiven.