Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zondag, januari 07, 2007

'Houw er maar op'

Hij mag een meisjesnaam hebben, maar met carnaval gaat hij verkleed als Obelix en daar hoeft hij weinig moeite voor te doen. Hannie hoort in de cel wegens heroïnehandel en openbare geweldpleging, maar kan dankzij een vormfout en zijn advocaat Spong (ja, die Spong) ongestraft voor bedrijfsleider spelen bij de firma Hatax, taxibedrijf te Waer, alwaar ik zes nachten per week mijn brood verdien, grotendeels zwart.

Het is een rustige avond. Ik breng veel tijd door bij het station van Waer. Na de afschaffing van de treintaxi komen er nog zelden klanten uit de twee boemeltjes die hier per uur stoppen. Op de mobilofoon hoor ik dat er twee busjes naar Eindhoven Airport moeten, voor een groep Engelsen. Hannie en collega Erwin nemen de klus voor hun rekening.

Tot mijn verbazing zie ik de busjes zo’n anderhalf uur later in mijn spiegel verschijnen, leeg. Wat blijkt? Net toen ze bij Eindhoven Airport waren, kwam er bij de centrale een telefoontje binnen. De busjes hoefden niet meer, want het gezelschap nam bij nader inzien de trein. Aangezien de Engelsen naar Theresa Heul moeten, komen ze zo hier op het station aan. Dan moet er afgerekend worden, want je laat niet voor niets twee taxi’s naar Eindhoven op en neer rijden.

Wat later drommen de Engelsen samen voor een bushokje. Hannie laat er geen gras over groeien en posteert zich voor de grootste van de groep, een langharige, bebaarde man.
I want 100 Euro,’ blaft Hannie.
De Engelsman blaft terug dat hij uit Londen komt en dat hij van niets weet.
Hannie overlegt per mobieltje met de baas.
‘Houw er maar op,’ hoor ook ik, Limburgs voor ‘sla er maar op’.

De lucht staat onder stroom en de tijd lijkt te hikken. Dit is een kantelmoment, besef ik. Als ik niets doe, gaan er harde klappen vallen en misschien wel erger. Maar Hannie heeft me al een paar keer duidelijk gemaakt dat hij geen tegenspraak duldt, al helemaal niet in het bijzijn van klanten. Als ik ingrijp heb ik geen leven meer bij Hatax.
In one second you could be dead!’ schreeuwt de bedrijfsleider tegen de Engelsman.
Die ogen! Hannie is een dolle stier nu. Ik moet hem stoppen, anders vallen er echt doden.
Als hij uithaalt, ga ik met mijn volle gewicht aan zijn arm hangen.
‘Niet doen,’ bezweer ik hem. ‘Je wilt toch niet weer de bak in?’

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Oe, spannend open eind...(wat een pestdingen zijn dat!)

Anoniem zei

Ja hee... ;-)) "Wordt vervolgd?"
Je kunt het nog navertellen maar met hoeveel gebroken armen, blauwe ogen, ontbrekende kiezen, kaakfracturen en en en..?

Anoniem zei

Het is zover. Zie http://www.google.nl/search?hl=nl&newwindow=1&c2coff=1&q=plompzakken+estrella&btnG=Zoeken&meta=

Sorry Estrella, het is voor de goede zaak. Toch?

Ep Meijer zei

Sinds gisteravond om een uur of 10 doen de hete tienermeisjes en plompzakken hun werk op google. Ineens stijgt het bezoek aan deze site explosief. Zit je daar met je stijve pik, krijg je de koude douche van een stukje over je heen. Dolletjes.
Over de afloop van dit stukje: die schrijf ik misschien nog wel eens op.