Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

woensdag, maart 28, 2007

Snert

Het is weer zover. Saldo ontoereikend. Er zit nog 85 cent in mijn portemonnee. Verder heb ik nog voor 50 cent statiegeld in huis. Veel te weinig voor een pakje shag. Dus ben ik overgegaan op de noodvoorraad, gortdroog gruis uit bijna lege builen die ik voor de zekerheid bewaard heb.

Vier pakjes noedelsoep kan ik voor die € 1,35 in huis halen. Maar dat staat al sinds zondag op het menu. Bovendien werd ik vannacht wakker van de kramp in mijn darmen. Het waterige gevolg verdiende de naam diarree niet eens. Er moet iets voedzamers in dan noedelsoep, wil de motor blijven draaien. Maar wat koop je vandaag de dag nog voor € 1,35?

Intussen breng ik mijn financiële horizon in kaart. Binnen vier werkdagen moet ik met € 100 over de brug zien te komen vanwege een snelheidsovertreding met 4 kilometer per uur, drie jaar geleden. Anders hangt me vervangende hechtenis boven het hoofd. Nog twee andere deurwaarders dreigen binnenkort mijn toch al schamele bezittingen in beslag te nemen in verband met schulden uit 2004.

Gelukkig zijn er lichtpuntjes.

Vorige week heb ik een restnota verstuurd aan een klant ad ruim € 130, met het verzoek het bedrag zo spoedig mogelijk over te maken. De klant in kwestie is echter net zo’n kleine zelfstandige als ik en hult zich in stilzwijgen.

Dankzij het feit dat er sommige mensen zo aardig zijn om in ruil voor al dat gratis leesgenot te klikken op de advertenties alhier, ben ik minder dan 10 dollar verwijderd van mijn eerste cheque van 100 dollar van Google. Met een beetje mazzel heb ik hem eind april in huis. Verder heb ik nog wat schrijfopdrachten in portefeuille, à raison van € 600. Dan zijn er de huur- en de zorgtoeslag nog, die rond de 20-ste worden bijgeschreven.

Buiten is het 16 graden Celsius als ik in een keukenkast een blik met extra gevulde erwtensoep ontdek.

Er is nog hoop.

22 opmerkingen:

Anoniem zei

Mocht het moment daar zijn dat je je kunt wentelen in weelde, kun je een klik-vergoeding van mij verwachten...Ik heb er zelfs een speciaal kort geknipt nageltje voor. (Of brak het nu zojuist af door dat geklik?)

Anoniem zei

Grr. Het is dat de reis je al 3 x zoveel kost als een maaltijd, anders zou ik zeggen: eet bij ons een hapje mee (we eten altijd laat, zo tegen 8u half 9)..

Anoniem zei

En misschien levert een thema-site meer bezoek/kliks op.. Tenminste, Edwin verdient 800 dollar per jaar (vetpot!) met bepaalde tech-pagina's.

Een themasite met tips en links voor schrijvers bijv. -als (echt?) er een miljoen manuscripten/wannabe-schrijvers in .NL zwerven, willen die vast wel eens tips lezen. Natuurlijk moet je het geheim van de smit niet verraden ;-) Het is wel tijdrovend, en je schept je eigen concurrenten. Maar dat doen wij ook, met dingen als webontwikkelaar.nl. In de praktijk valt dat reuze mee.

Anoniem zei

Dag Ep, soms is redding nabij, en de erwtensoep zal nog nooit zo lekker gesmaakt hebben wed ik.

Unknown zei

Het wordt toch eens tijd voor niet lullen maar poetsen.
Niet langer afhankelijk zijn van externe factoren zoals 'anderen' en 'gebeurtenissen' maar direct zelf in het leven gaan staan en stappen zetten. Zoek een, desnoods, shitbaan verdien wat geld en schrijf voor de rest van de tijd. Dit huidige gedoe kost inmiddels teveel energie en teveel kostbare tijd. Vol gas erop dus!!!!!

jan

Anoniem zei

Reuzeopbouwend Jan.
Zodra we die goedbetaalde idyllische baan als brugwachter boven een vaart waar nooit een boot langskomt vinden, geven we 'm meteen aan Ep. Help jij met zoeken?

Ep Meijer zei

Dank allen voor het medeleven en de (goede) tips. De grootste druk is er inmiddels gelukkig weer af. Tja, tot ik die baan als brugwachter vind, zal het op mijn manier moeten. Never a dull moment.

Proen zei

De zieligheid eens temeer gemanifesteerd. Zie mij nou toch. Jammer, had gehoopt dat je verder zou zijn.

Unknown zei

beste Jolie,
dank voor je reactie en het is inderdaad meer opbouwend dan Ep lekker afhankelijk laten blijven van jou. Jij zegt dat wij een baan moeten zoeken en hem dan aan EP geven. Wake up!! En wat heb jij werkelijk nou gedaan om EP een beetje op weg te helpen anders dan alleen maar slap zeveren vanuit je luie computer??? In plaats van EP naar jou laten reizen kan je hem (volgens jouw eigen systeem) die maaltijd ook toezenden of stuur tenminste dat geld dan op. De vraag blijft echter..... of je hem dan echt helpt of dat je hem afhankelijk maakt zodat jijzelf lekker in jouw 'zorg' kan blijven zitten en op die wijze juist misbruik maakt van Ep.

Persoonlijke verantwoordelijkheid, daar gaat het om.

veel liefs

jan

Ep Meijer zei

Ho, ho. Tuut, tuut.
Waar staat geschreven dat ik de verantwoordelijkheid voor mijn malle bestaan niet aan kan? De omstandigheden waaronder ik probeer me uit de goot te knokken, heb ik aan mezelf te danken. Soms schrijf ik erover, niet omdat ik op medelijden of andere vormen van steun uit ben, maar omdat het soms is zoals het is: het komt voor dat ik het een week zonder geld moet stellen. Een blik erwtensoep is dan als manna.
Het oordeel dat de buitenwacht snel velt over mijn (inkomens)situatie, gaat voorbij aan wat je ook uit het stukje kunt lezen: ik maak er het beste van en geniet van kleine dingen.
Maak jullie trouwens geen zorgen: voorlopig gaat het nog steeds opwaarts. In april heb ik alweer drie weken met betaald schrijfwerk gevuld.
Discussie gesloten, wat mij betreft. Laten we vooral niet vergeten dat dit mijn weblog is, een soort etalage dus, geen forum voor persoonlijke kwesties.

Anoniem zei

Ik voeg er toch nog even iets aan toe omdat ik nogal schrik van Jan's reactie.

Smileys' blijken weer een noodzakelijk kwaad om aan te geven dat de (nietbestaande!) "ideale baan als brugwachter etc" een geintje is, en zodoende geen oplossing.

Ep maakt hier m.i. een kunstwerk, een grap rond zijn financiele (etc.) situatie. Ik hou helemaal niet van zielige mensen, ik hou ook niet van zorgen, ik hou niet van aanstellers, niet van tragedie-drama-queens. Ep daarentegen is niet zielig, niets van dat alles is'ie.
Iemand die 3 romans uitgeeft in een tijd waarin slechts 1 op de 400 manuscripten die bij een uitgeverij binnenkomen gedrukt raken, is niet zielig: die heeft talent.
Maar zoals jij (en sommige anderen hier ook) Ep behandelt, met van die paternalistische opmerkingen als "jongen zoek eens een baan" klinkt het alsof jij de slapstick rond de lege portemonnee niet snapt.

En wat mijn "luie computer" betreft, als ik iemand tips kan geven vanuit mijn eigen vakgebied, dan zal ik dat meteen doen. Ep kan altijd zn emailadres sturen zodra hij denkt dat hij rijker kan worden van mijn tips.

Vooralsnog heb ik er alle vertrouwen in dan Ep z'n slapstick rond de lege portemonne *tijdelijk* is. Geniet er dus nog maar even maar van Jan, en Proen.

Ep Meijer zei

De spijker op zijn kop, Jolie, dank je wel.

Proen zei

De spijker op zijn kop...natuurlijk Ep.

Nog nooit kwamen er zoveel reacties. Beetje polemiek moet kunnen, zolang het maar opbouwend is.

Vooralsnog heb ik er alle vertrouwen in dan Ep z'n slapstick rond de lege portemonne tijdelijk is. Geniet er dus nog maar even maar van Jan, en Proen.

Beste Jolie, aangezien je mij tamelijk bevooroordeeld betrekt in je reactie, even een berichtje uit Duitsland. Je ziet het als iets tijdelijks. Als dat het geval was zou ik je gelijkgeven. Maar dat is het niet. En ik kan het weten. Want ik ben al 45 jaar zijn broer. Jan brengt het wat kort door de bocht, maar ik onderschrijf zijn mening. Dat laat onverlet dat ik veel van Ep houd en hem wens wat hem toekomt. Het een sluit het ander immers bepaald niet uit. Catharsis. Veel liefs allemaal!

Anoniem zei

Eh, 'bevooroordeeld' Proene? Ik? Kun je dat uitleggen?

Het is een volkomen nuchtere constatering dat iemand die in deze tijd 3 romans publiceert gewoon talent heeft. Hoe je broer dat besteedt, is helemaal zijn eigen keuze. Al wil 'ie net als Stella Braam onder de junks, de alzheimers of de illegale naaisters gaan leven. Slopend, maar talent mag je besteden zoals je wil.

Geweldige broer, die dat "gemanifesteerde zieligheid" noemt.

Het is dat een oud Marokkaans spreekwoord zegt "Alles wat tussen de nagel en de vinger komt is vuil" (~kom nooit tussen familieleden) anders zou ik er meer woorden aan vuil maken. Vragen of je een jaloers klein broertje dat niets met zijn talent durfde - ho wat zeg ik ;-)

En dan besluiten met "Veel liefs" -tsssk.

Proen zei

Jolie, hoewel je naam in het Frans veel betekent, geldt dat ogenschijnlijk niet voor de werkelijkheid. Slaap lekker verder, onbevooroordeelde.

Anoniem zei

Hè wat inhoudelijk Proen. En he-le-maal niet op de man/vrouw/naam..

(waar ik overigens zelf niet voor gekozen heb, evenmin als jij vermoed ik)

Jij ook welterusten, slaap zacht. Het is je gegund. Veel liefs. Kusje.

Proen zei

Die ouders toch, Jolie. Hadden ze geweten... Toch blijk je, verstopt onder je naargeestige inslag, toch nog over een zachtmoedige inborst te beschikken, getuige de nachrust die je me - met kusje - gunt:)

Alle gekheid op een stokje. Ep heeft talent. Daar heb en had ik het niet over. Dat talent mag je prijzen. Maar je hoeft Ep niet te beschermen. Dat doet hij zelf wel (of zou het zelf moeten doen, zoals Jan ook beweert). Waar ik tegen ageer is iets wat jij niet kunt weten. Maar waar je m.i. wel erg fel op reageert. Zegt dat iets over mij of over jou?

Laten we ophouden elkaar op welke wijze dan ook de loef af te steken. Als je desondanks meent met me in discussie te moeten gaan, doe dat dan via de persoonlijke mail: proen@orange.nl

Ik groet je zonder kusje,
Jeroen

Ep Meijer zei

Poe, poe.
Ik wil niet pretenderen te weten waar liefde in cynisme overgaat, maar ik kan weinig liefdevols in jouw reacties ontdekken, Jeroen. Eerder zijn het pogingen om me te corrigeren. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar is liefde nu niet juist dat je de ander accepteert zoals hij is? Kennelijk heb je daar al 45 jaar moeite mee.
Voeg daarbij dat je die correcties plaatst op mijn weblog, een publieke plaats, waarop ik mijn talent en vakmanschap graag etaleer. En niet voor niets. Dit weblog levert me inmiddels zo’n 50 dollar per maand op aan advertentie-inkomsten. Verder heb ik er al een aantal concrete (schrijf)opdrachten aan over gehouden. Kortom, groeten uit de goot is mijn pronkstuk, zoals jouw hotel dat voor jou is.
Hou zou jij het vinden als ik op jouw weblog rondbazuin dat Hotel Panoramablick niet deugt (al dan niet vanwege verborgen gebreken)?
Lees eens wat Jolie schrijft in plaats van in de gordijnen te vliegen.

Liefs,

Ep

Anoniem zei

Weetje Proen, het is niet kies om publiekelijk te verwijzen naar iets dat jij weet over een ander, wat een derde niet weet.

Zoals je doet met: "Waar ik tegen ageer is iets wat jij niet kunt weten."

Daar kan Ep zich niet tegen verdedigen tenzij hij dingen vertelt die hij niet hoeft te vertellen. En ik kan niets met zo'n argument omdat ik de inhoud niet ken.

Ik leg je argument dan ook terzijde.

Oh en die "naargeestige inslag", dat moet je me echt 'ns uitleggen. Dat is nu wel het laatste wat ik in mijn leven naar mijn hoofd gesmeten heb gekregen, haha.

Proen zei

Zit wat in. Alhoewel ik niet ageer tegen het talent, dus de vergelijking als zou Hotel Panoramablick Wildewiese op dezelfde wijze te grabbel kunnen worden gegooid gaat niet op.

Naargeestige inslag? Het is dat een oud Marokkaans spreekwoord zegt "Alles wat tussen de nagel en de vinger komt is vuil" (~kom nooit tussen familieleden) anders zou ik er meer woorden aan vuil maken. Vragen of je een jaloers klein broertje dat niets met zijn talent durfde - ho wat zeg ik ;-)

En dan besluiten met "Veel liefs" -tsssk.


Bepaald niet sympathiek. Goed, jullie voelen je op je pik getrapt. Zoals gezegd, ik hou wel van polemiek en schreef alles met een glimlach. Ik wilde zeker niet kwetsen. Als dat is gebeurd: sorry. Ik bied mijn excuses aan voor het feit dat ik dit platform heb misbruikt voor zaken die er niet thuishoren. Op mijn beurt schrik ik wel van het actie-reactieproces. Ging dit alles over de waarheid? Er zit niet alleen aan mijn kant pijn en teleurstelling.

Ja Ep, ik was reeds op de site van Jolie. Prachtig! Iemand echter te moeten beoordelen op grond van wat hij/zij schrijft, vind ik hetzelfde als kijken hoe gelukkig iemand is op grond van inkomen. Appels en peren dus. Het is te makkelijk om op deze manier achter Jolie te gaan staan.

Ik kijk graag naar natuur in plaats van cultuur. En als die tussen de regels verstopte natuur niet bevalt is het voor jezelf interessant te weten welke knop de ander bij jou geraakt heeft.

Ik ben van mening dat de wereld slechts een afspiegeling is van wie en waar je bent.

Ik volhard: love from Zjurmenie,
Jeroen

Anoniem zei

Nouja :-) pik getrapt, "knop geraakt," is niet aan de orde hoor. Zeker niet voor mij. En Ep klinkt ook niet alsof ie op zn pik getrapt is.

Ik ervaar het gewoon heel simpel: opmerkingen als "jongen zoek eens ander werk" klinken alsof die lezer de slapstick niet snapt. Beetje denigrerend vind ik het ook nog ns een keer, maar dat zei ik niet eens.

Dat het web vroeger van de idealisten was die stoere en mooigeschreven discussies voerden zonder dat iemand over zielig zeek, zie bijv. http://www.xs4all.nl/~ace/4ever9/september.html en tegenwoordig is het web van de onbeschofte afzeikers, zei ik er ook niet bij. Leek me vanzelfsprekend.

Jij begint er wèl van alles en nog wat bij te slepen, alles, zelfs mijn naam, moet het ontgelden. Excuses aanvaard Proen, maar waar is het gesmijt met woorden als 'zieligheid,' 'bevooroordeeld' nu eigenlijk voor nodig?

Je weet als trouw lezer vast wel dat ik ook wel eens iets roep met de strekking: zeg Ep strooi geen parels voor zwijnen, stop ze in een roman.

Al weet ik dat ieder vrij is in het besteden van z'n talent. En of je broer nu andere beslissingen neemt dan jij zou nemen is niet Im Frage. Want niemand kan de queeste voor een ander vervullen.

Maar ik hou er over op, ik vind het een beetje genant om als gast op iemand anders weblog òver iemand te praten. Al schrijf je erg cryptisch Proen, en begrijp ik de helft van je alinea's niet. Tussen de regels verstopte natuur? (hee, onkruid tussen de tegels?) ;-) De waarheid? Pijn en teleurstelling? Interessante thema's. Begin er een weblog over!

Oh en heel lief, die complimenten, dankjewel! ;-) Zonder cynisme, echtwaar :-)

Ep Meijer zei

Je blijft maar op je kansel staan, Jeroen, en houdt je kudde, ver beneden je spiegels voor. Misschien moet je er zelf eens in kijken?

Mijn verwijzing naar Jolie was overigens bedoeld voor wat ze in haar comments alhier schreef. Ze probeert je geduldig een andere invalshoek voor te houden, maar jij blijft als een stier achter een rode lap aan rennen, die alleen jij waarneemt en maakt er meteen een soort duel van, want je houdt wel van een polemiekje op zijn tijd.

Daarbij draait het om mij, je broer, op wie je ook gewoon trots kunt zijn, zoals ik dat ben op jou. Zelf zou ik het niet in mijn hoofd halen om eventuele grieven in, laten we zeggen de brochure van Hotel Panoramablick te uiten. Ik vind het ongepast wat je hier hebt gedaan en dan druk ik me nog netjes uit. Maar dat is mijn mening.

Nee, ik voel me niet op mijn pik getrapt. Ik kan slechts nogmaals een poging doen om het je uit te leggen: groeten uit de goot is inderdaad slapstick, zoals het hele leven dat is. Groeten uit de goot is niet Ep Meijer, groeten uit de goot is wat Ep Meijer kan. Wat jij gemanifesteerde zieligheid noemt, zijn stukjes literatuur (ahum) en ook als zodanig bedoeld. Dat betekent dat de werkelijkheid al door een soort gehaktmolen is gegaan. Het resultaat druipt, voor de objectieve lezer, van de zelfspot. Ik knipoog als het ware naar de werkelijkheid.

Bij jou komt die knipoog niet aan. Jammer voor jou.

Halls- und Beinbruch,

Ep

Jolie, ik was blij met jou als secondant. O ja, wat mij betreft is de discussie hiermee echt Schluss. Het is mijn weblog, dus komt mij het laatste woord toe, vind ik. Punt uit.