Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zondag, april 15, 2007

Voor niets ging de zon op

Zijne Excellentie de Minister van Financiën,

Amice,

Het feit dat ik geen topambtenaar meer ben, ontslaat mij natuurlijk niet van mijn burgerplicht. Vandaar dat ik u hierbij op een zorgwekkende ontwikkeling wil attenderen.

Ongetwijfeld zijn u de hoge temperaturen van de afgelopen dagen opgevallen. Vandaag sneuvelde zelfs een record: met een temperatuur van 28,9 graden Celsius in de Bilt is 15 april 2007 de warmste aprildag ooit in dit land.

Op het eerste gezicht lijkt de onverwachte warmte goed voor de economie. Immers, het gepeupel gaat erop uit en let niet op een Euro meer of minder. Op lange termijn echter zit er een schaduwkant aan de plotselinge zomer, en dat doel ik niet alleen op de milieu-effecten van al die patatjes en fricandellen die dezer dagen achter de huigen verdwijnen. Nee, het gevaar waarop ik vooral doel, is de vermediterannerisering van Nederland. Warmte heeft een funeste invloed op de werklust, neemt u maar eens een kijkje in de landen rond de Middellandse Zee. Je aan afspraken houden, ho maar. Mañana, dat kun je er krijgen. Als het zo door gaat met die warmterecords gaat het gajes nog om een siësta zeuren!

Daarenboven is er een aantoonbaar causale relatie tussen zomerse temperaturen en de schaarsheid van textiel op straat, wat in nog meer verlies van productiviteit resulteert. Prima, dat alle vogels in mei een ei leggen, maar wat mij betreft moet het rapalje aan het werk blijven denken, en niet aan voortplanting – uw collega Rouvoet zal dat ongetwijfeld met me eens zijn.

In dier voege lijkt een ontmoedigingsbeleid opportuun. In plaats van een graaitax stel ik dan ook een graadtax voor: per graad Celsius die de temperatuur op een dag afwijkt van het gemiddelde, worden de ingezetenen van dit land aangeslagen - dat zal ze leren! Met de opwarming van de aarde in volle gang, lijken er gouden tijden aangebroken voor uw – en mijn – schatkist, want belastingbetaler, dat zijn we per slot van rekening allemaal.

Hoogachtend,

ir. Sicco de Quadsteniet, gewezen topambtenaar, aardig bijgebruind.

1 opmerking:

Anoniem zei

Aiaiaiai, breng ze nu niet op ideeën!!!