Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zaterdag, februari 03, 2007

Na ons de zondvloed

Van: Gijs

Aan: Thijs


Amice,


Onderstaand mijn tekstsuggestie voor de voorlichtingscampagne van het Ministerie van Milieu en Dat Soort Dingen. De voorlaatste alinea is de killer.


Oké, u leest dit in 2007, toch? Geen probleem, hoor. Alleen schrijf ik dit in het jaar 2127. Toevallig is vandaag, vrijdag 2 februari, mijn geboortedag. Om exact 6 minuten over 6 zag ik het levenslicht, ergens in een middelgrote stad beneden de grote rivieren. Met andere woorden, ik vier vandaag dat mijn 121-ste levensjaar ingaat. In uw tijd zou ik daarmee met gemak de oudste bewoner van de planeet zijn. Anno 2027 behoor ik slechts tot de subtop. Ergens in Alaska weigert een Inuït al 147 jaar lang de laatste adem uit te blazen. Het wemelt om me heen van de krasse oudjes. Sterker nog, sinds de verkiezingen van 2102 wordt dit land geregeerd door een coalitie van de VVO (Volksfront Voor Ouderen), de BVHB (Beweging Voor Hoog Bejaarden) en de AIBP (Alliantie Islamitische Bejaarden Partijen).


Zo is er nog wel meer veranderd. Hoe zeg ik dit vriendelijk? U heeft het denkraam van een holbewoner. Geen flauw benul heeft u van wat zich werkelijk om u heen afspeelt. Nu kan ik wel proberen het uit te leggen, maar u zou me toch niet begrijpen of geloven. Waarom zou ik de moeite doen?


Nou, bijvoorbeeld omdat u gisteren te beroerd was om het licht even uit te doen om 5 voor 8 's avonds. Nederlanders blijken nauwelijks warm te lopen voor de klimaatverandering. Kennelijk is er is haast niemand die het zich realiseert: als ik niets doe, roep ik een vloek over de mensheid af, met name dat deel dat onder of net boven de zeespiegel woont. Want er zijn honderden miljoenen mensen zoals ik die weigeren de feiten onder ogen te komen. We gaan door met wat we altijd al doen: ons voortplanten, geld verdienen en het weer uitgeven, zonder na te denken over de gevolgen.


Nou, dat hebben we geweten. Amersfoort noemt zich tegenwoordig een badplaats en Zwolle is, sinds Amsterdam door het slib verzwolgen werd, onze hoofdstad.

Zwolle. Moet ik nog meer zeggen?


Denk voor mijn part met uw portemonnee, dat wat holbewoners doen in 2007. Energiebesparing kan u honderden Euro's per jaar schelen.


Van: Thijs

Aan: Gijs


Vriend,


Te hoog gegrepen voor de doelgroep. Alleen de laatste alinea is eigenlijk bruikbaar. Bovendien breng je slecht nieuws tegenwoordig met een grap, niet met de waarheid. Kijk maar naar Centraal Beheer. Overdoen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Great!!

Anoniem zei

Euh...wanneer ongeveer raakt Amsterdam bedolven onder dat slib?

Anoniem zei

U bent toch niet ook zo een meeheuler over de klimaatverandering?
valt me van u tegen hoor.

Ep Meijer zei

Een meeheuler, ik? Thijs en Gijs van reclamebureau Haatchi & Haatchi moeten in opdracht van het Ministerie van Milieu en Dat Soort Dingen een campagne in elkaar steken om de Nederlandse bevolking bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering. Meer staat er niet. Mijn mening houd ik intussen wijselijk voor me.