Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zondag, februari 04, 2007

Erectieproblemen? Lees een stukje over Uxurbia!

'Geachte leden van de jury. Ik wil mijn betoog besluiten met een stuk verpletterend bewijsmateriaal, een pamflet van de aangeklaagde. Ik ga het zo meteen voorlezen en ik weet zeker dat u het daarna met me eens zult zijn: zijn opvattingen getuigen niet alleen van defaitisme en heiligschennis, maar bovenal van hoogverraad. Zoals u weet kent ons systeem daarvoor maar één straf: vernulling:'


Het probleem met Uxurbia is dat er drie zonnen zijn. Hun gezamenlijke aantrekkingskracht zorgt ervoor dat de planeet precies op zijn plaats blijft, terwijl hij in ongeveer 27 lunars om zijn as draait.


Die combinatie van factoren heeft er voor gezorgd dat bijna alle mensen op Uxurbia geloven dat onze planeet het centrum van het universum vormt. Sterker nog, er lopen volwassen uxurbs rond die nog steeds denken dat het waar is wat hun moeder vroeger voor het slapen gaan vertelde, namelijk dat er op de noordpool een malouter met een lange, witte baard zit, op een fiets met maar één wieltje, die ervoor zorgt dat de planeet draait. Daarom is het fietsje zo hoog dat je de malouter niet eens kunt zien.


Ik ben eens wat gaan experimenteren met lenzen en spiegels. Het resultaat is opzienbarend. We maken deel uit van een geheel dat zo groot is dat we er ons geen voorstelling van kunnen maken. Mogelijk zijn er miljarden werelden zoals die van ons. Ze zijn alleen zo ver weg dat we het nooit zullen weten. Kort en goed, Uxurbia is niet de spil waarom alles draait. Het tegendeel is het geval: we stellen nog minder voor dan een druppel in de aceoon.


Dit is geen leuke boodschap, dat begrijp ik. Maar iedere schaduwkant heeft zijn zonzijde, om een bekende blorfballer te citeren. In plaats van uitverkorenen zijn we onbetekenende krieldiertjes en eigenlijk nog niet eens dat. Best prettig om te weten. Dan nemen we onszelf tenminste niet zo serieus. Want dat is het ware probleem op deze planeet: niet onze onwetendheid, maar onze zelfgenoegzaamheid. Laten we wat vaker om onszelf lachen!


'Geen twijfel mogelijk. Schuldig.'



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Schuldig aan het verkondigen van de waarheid, net als velen, bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei
vóór hem?

Anoniem zei

que vergonha
esta apelando até para o blog
viado

Ep Meijer zei

Vergonha betekent schande. Verder kom ik niet. Iemand in de zaal die Portugees én Nederlands kan schrijven?