Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

woensdag, mei 16, 2007

Van hogerhand

Geachte leden van het Europees Parlement,

Natuurlijk zou ik kunnen dreigen met een zondvloed om u tot andere gedachten te dwingen. Als het goed is, zit ik echter in het diepst van uw wezen en maakt het niet eens uit of ik in de Europese grondwet met naam en toenaam vermeld word.

Staat u het me desondanks toe om u langs deze weg te beïnvloeden. In de, laten we zeggen, westerse landen is de scheiding tussen kerk en staat al een paar honderd jaar bon ton. Ik heb me daardoor nooit beledigd gevoeld. Integendeel, prima als mensen zelf de verantwoording nemen.

Daarbij moet u weten dat je, zelfs als God zijnde, geen invloed kunt uitoefenen op wat mensen met je doen. Ik ben als het ware slechts een optelsom van hoop. Ik besta omdat mensen willen dat ik besta. Behalve toezien kan ik niet zoveel, ook al denken miljarden dat de gebeurtenissen op aarde mijn werk zijn.

Maar ik doe meer dan houvast bieden. Ook ligt de manier waarop er in, laten we zeggen, de westerse landen in mij geloofd wordt, aan de basis van het systeem waaraan u allen gehoorzaamt. ‘Gij zult werken in het zweet uwes aanschijns’. Het verstand op nul en de blik op oneindig. Hoe je het ook wendt of keert, de meeste westerse mensen hollen zich van negen tot vijf uit de naad. De rest van de tijd slapen ze of geven ze hun zuurverdiende geld even gedachteloos weer uit. Al die tijd lig ik in hun achterhoofd op de loer. Want iedereen gaat dood, hoeveel geld je ook uitgeeft om die gedachte te ontkennen. U bent als het ware de bij en ik ben de koningin. Om een lang verhaal kort te maken, er is een opportunistisch geloof ontstaan, een geloof dat het mogelijk maakt om de ogen te sluiten voor de keerzijde van het gigantische piramidespel dat uit mijn naam in het westen gespeeld wordt: de oorlogen, de honger, de armoede.

Heb ik het zo bedoeld? De vraag is irrelevant, want de mensen zelf hebben hun werkelijkheid geschapen. Ik vorm slechts het veredelde excuus voor het festival van de schijnheiligheid.

Landen met Allah (mijn alter ego) in de grondwet zijn linke soep, dat begrijp ik ook wel, met name omdat die landen zich doorgaans in de buurt van de oliebronnen plegen te bevinden, waarvan de economie in het westen afhankelijk is. Westerse landen wanen zich wijzer en blijven kerk en staat scheiden, juist nu het conflict tussen Christendom en Islam na eeuwen weer oplaait.

Kortom, het al dan niet verwijzen naar een opperwezen is een politieke kwestie geworden. Logisch dat er in een eventuele Europese grondwet geen sprake zal zijn van mij. Maar kan er niet heel misschien toch een voetnootje vanaf?

Met de meeste hoogachting,

God

1 opmerking:

Anoniem zei

Ze zullen Uw brief gebruiken naar het hen goeddunkt...