Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

maandag, oktober 30, 2006

Lost in translation

Ik wil niet opscheppen, maar ik heb het eten van noedelsoep aangeleerd in Tokio, toen ik freelance journalist was. Op kosten van de zaak vloog ik er first class naar toe. Het was echter wel de bedoeling dat ik de verblijfskosten zelf voor mijn rekening nam. Alleen de hotelkamer kwam al op ruim 200 Euro per nacht. Bovendien was ik het snel beu om te eten in restaurants, waar ik toch niets van de menukaart begreep en, belangrijker nog, het personeel geen woord van mijn Engels. Dat geldt trouwens voor vrijwel alle Japanners. Op een ochtend zat ik aan het ontbijt toen een vader zich onverhoeds naar me omdraaide.
‘Vot’s your eezj?’ vroeg hij.
‘Eh, 32,’ antwoordde ik.
Waarop de man zich tot mijn stomme verbazing weer aan zijn gezin wijdde.
‘Sayonara succer,’ mompelde ik.
Later zou een Nederlandse expat me uitleggen dat het bewuste zinnetje het eerste is in ieder Japans lesboek Engels. De meesten blijven er steken. Vandaar dat ik nog eens een kommetje leeggedronken heb, in de vaste overtuiging dat het thee was. Een haastig toesnellende ober legde me met een soort pantomime-act uit dat ik mijn vingers in het groene goedje had moeten dopen. Lost in translation avant la lettre, zeg maar.
De sushi’s kwamen me na een week ook de neus uit en de lokale MacDonald’s hield ik na één keer voor gezien, want een cheeseburger smaakt overal hetzelfde. Toen ontdekte ik dus dat je zowat op iedere straathoek van Tokio voor een schijntje een bekertje noedelsoep kon tanken. Gewoon uit de muur. De laatste twee weken van mijn verblijf in Japan at ik vrijwel niets anders meer.
Diezelfde tactiek pas ik nu toe om te overleven. Bij de Jumbo kost een pakje noedelsoep 33 cent. Er is altijd nog wel een ovenbroodje in huis dat ik erin kan soppen. Weken kan ik het desnoods op dat dieet volhouden. Klagen hoor je me intussen niet. Ik stap gewoon mijn schrijfcocon binnen, waar ik soms zelfs vergeet dat ik naar de wc moet. Bovendien daalt er een merkwaardig soort berusting over me neer als het eenmaal zover is. Het is best Zen, vind ik, om het geld eventjes niet te laten rollen.

11 opmerkingen:

Unknown zei

Het leven op noedels kan ik nog wel inkomen. Maar het vergeten naar het toilet te gaan....oh boy...

Ep Meijer zei

Ik kan me je zorg over mijn persoonlijke hygiëne voorstellen. Gelukkig vergeet ik niet naar het toilet te gaan, maar vergeet ik dat ik moet. Uitstel, geen afstel.

Unknown zei

Oké, zolang je biologische wekker maar op tijd gaat zal ik me daar verder geen zorgen om gaan maken...

Ep Meijer zei

En anders ruik ik het vanzelf.

Unknown zei

Oeh...Ik ben behept met een nogal groot visualisatie vermogen en zie dan ook direct alles voor me.
Ben ik even blij dat dat met mijn reukvermogen niet zo is.

Ep Meijer zei

Ik overweeg om voortaan alleen nog met een luier om te schrijven.

Anoniem zei

Zou je het heel erg vinden om daar dan een foto van te
(laten) nemen en die ook te plaatsen?

Ep Meijer zei

Kom aan je trekken op www.dailydiapers.com

Anoniem zei

Oh brrr....nee, dank je.

Ep Meijer zei

O, dus moet het persé Ep Meijer in een luier zijn? Je zou mijn moeder eens kunnen vragen.

Anoniem zei

Hahaha! Tja, het leek me voor je lezers wel leuk om de auteur in huiselijke omstandigheden aan het werk te zien. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat de foto's die je moeder bezit jou op een leeftijd tonen waarin je nog niet in je schrijfcocon bezig was.