Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

dinsdag, november 06, 2007

Sic

Ineens is hij terug, de slang die in zijn eigen staart bijt.

Van alles neem ik me voor, iedere dag weer. Maar ik ben zo moe dat het lijkt alsof er gewichten aan mijn gewrichten zitten. Het lukt me maar niet om mijn bed uit te komen. Slapen, wil ik, in Godsnaam slapen. Ik heb dit eerder meegemaakt. Ik heb me er zelfs voor laten onderzoeken. De ziekte van Pfeiffer, dacht ik. Nee, dus. Er werd niets gevonden in mijn bloed. Het moet welhaast tussen de oren zitten.

Klopt. De werkelijkheid is me gewoon teveel. Omdat ik het denken niet kan stoppen. Ik zie, ik zie, wat u niet ziet en het is… Paarsachtig blauw met oranje stippen, maar dat houdt dan altijd wel weer verband met iets. Gedachten hebben immers vertakkingen. Voor je het weet, ontstaat er een heelal aan mogelijkheden. Ik verlies me er regelmatig in en het overtreft de Efteling, kan ik u vertellen.

Feit: Welk dienstverband ik ook aanga, vroeg of laat eist mijn geest de vrijheid en brand ik op. Omdat de verveling toeslaat. Omdat ik vanavond AFTh de AKO-literatuurprijs heb zien winnen en ik zin heb om een roman te schrijven die over twee jaar een kans maakt.

Dat inzicht maakt de vermoeidheid er niet minder op. Het wordt zelfs nog erger. Immers, ik dacht dat ik een station verder was. If you can’t beat them, join them. Gewoon op mijn eigen malle manier meedoen aan het krankzinnige gezelschapsspel dat het leven in het zogenaamd vrije westen is. Verzet is zinloos. Ik moet mijn eigen broek op zien te houden. Het schrijversschap in de koelkast. Een inkomen verdienen. Het maakt niet uit hoe. Daar gaat het om.

Toch verbeeld ik me de vermoeidheid niet.

Waarmee de slang zich op zijn eigen staart af beweegt, ik weet het.

Morgen sta ik om 8 uur op in verband met de lucratieve schrijfklus. Ik ben gek dat ik dit stukje schrijf, gezien het tijdstip en mijn chronische behoefte aan slaap.

Het moe(s)t gebeuren.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hai Ep,
Ik hoor van meer mensen dat ze moeite hebben met slapen, zal met de maanstand te maken hebben, ofzo. Niet zoveel over piekeren want dan gaat het in slaap vallen nog veel moeilijker...
Sterkte!

Anoniem zei

Ep, ga over de onzin van het nederlandse werken schrijven je hebt ruim ervaring toch!

Hou het dicht bij uzelf.

Kijk anders eens in mijn boekie

Naar Oessem En Terug
http://www.gigaboek.nl/content/Oessem/boekinfo.htm


Van alleen schrijven word je gek of valt het wel mee met je. Ga er in godsnaam wat naast doen. Desnoods de kranten rondbrengen.

Nee ik weet het niet beter, ik doe ook maar wat.

Willem Jansen

Anoniem zei

Dag Ep, ik zou willen dat ik een goed advies voor je heb. Maar ik heb niks. Schipperen is de enige optie, al kost ook dat veel energie. Wat mijn partner doet: zich keihard opstellen en geen scrupules koesteren, want dat hebben je werkgevers ook niet ten opzichte van jou.
Anne

Ep Meijer zei

Het gaat alweer beter, hoor. Uit de goot kruipen is een kwestie van drie stappen voor- en twee achteruit, ben ik bang. Ik kom er wel. Dank voor de bemoedigende reacties.

Anoniem zei

ep, ik begrijp je, ik herken helemaal mezelf. ik heb je boek over geluk gelezen, en ik hoop echt dat je dat boek schrijft wat je voor je zag. sterkte! ik heb meer 1 probleem: dat is dat ik vrees dat ik een even belabberd talent heb...

Anoniem zei

hu, wat onaardig, en dan nog anoniem ook, die laatste.
En slaaptekort is een ramp, kweet er alles van, ik moet dagelijks zoveel "ik wil nog.."s van mijn lijstje halen.

Anoniem zei

zo anoniem valt best mee. maar waarom kan ep nog niet leven van zijn boeken? helaas kwam ik niet verder dan de eerste 50 paginas terwijl ik me een geweldig akowinnend boek had voorgestelt.
zn debuut was een prachtig miniatuur.
en als boekbespreker moet je gewoon hard zijn. hard als het leven. overigens ben ik niet zo hard, want ik denk dat ik voor mn leven net zo; n sukkelaar als ep zal blijven dus... mademoiselle, si vous etes jolie, soyez notre muze pour nous donner des ailes! (:

Ep Meijer zei

Ach, Jolie, laat ze toch, ieder zijn smaak.