Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

donderdag, november 22, 2007

Regeren is vooruitzien

Roken wordt weer duurder. Waarom? Omdat staatssecretaris de Jager van Financiën zo een belastingverhoging in de gokbranche ongedaan kan maken.

Toen ik begon met roken kostte een pakje Drum 2 gulden. Onder premier Kok kwam er zomaar ineens een gulden accijns bij. Met de opbrengsten werd een extra conducteur in de trein betaald, want het vandalisme in het openbaar vervoer nam destijds hand over hand toe. Je hoort er, anders dan bij het kwartje van Kok het geval is, nooit meer iemand over. Om een lang verhaal kort te maken, vanaf 1 juli volgend jaar moet ik 5,45 Euro voor 50 gram rookgenot neertellen.

Roken is dom, dat weet ik ook wel. De overheid wrijft het me in. Tegenwoordig mag ik buiten gaan staan kleumen voor mijn nicotineshot. Nog even en rokers zijn paria in Nederland.

Toch moet ik vooral blijven roken. Anders wordt gokken onbetaalbaar.

En ik maar denken dat regeren meer is dan boekhouden.

Daarbij, wat is erger, een gokverslaving of een nicotineverslaving? Weegt u vooral de sociale factoren mee: gezinnen die ontwricht raken, omdat vaderlief zogenaamd een pakje sigaretten gaat halen, maar in werkelijkheid met de noorderzon verdwijnt.

Alle gekheid op een stokje, gokken lijkt me gevaarlijker dan roken. Een nicotineverslaving is nog op te brengen voor Jan Modaal. Maar met gokken kan er serieus uit de bocht worden gevlogen. Een maandinkomen is zo verspeeld.

Gelukkig, de accijns op wijn gaat ook omhoog. De opbrengsten komen ten goede aan de sportkeuringen in Nederland.

Hulde.

Ik rook en drink nog slechts voor het algemeen belang.