Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

dinsdag, juni 26, 2007

Snel geld verdienen?

Het is grappig om te doen, zelf een boek uitgeven. Binnen een paar uur is het gepiept. Da’s wennen als je de grachtengordel gewend bent, waar het minimaal een jaar duurt, tenzij je Herman Brusselmans heet.

Daar staat het dan, in je eigen etalage: je boek!

Duizenden mensen hebben er de lol van ingezien en zetten hun gedichten, dagboekfragmenten, verhalen, romans, romanreeksen en wat dies meer zij in de wondere winkel van Lulu.

Zoals ik al zei: grappig. Maar zoals u weet is het mij ernst. Een boek kopen op Lulu heeft zijn beperkingen. Je moet een credit card hebben of een rekening bij paypal.

Om de drempel wat te verlagen, heb ik een plan bedacht. U kunt er zelfs aan verdienen.

Hoe het in zijn werk gaat? Heel eenvoudig. U gaat naar Lulu en bestelt tien exemplaren van De vlucht. Vervolgens probeert u die in consignatie bij uw plaatselijke boekhandel te verkopen. Nu zal de winkelier in kwestie waarschijnlijk een kleine commissie eisen. 20 procent is gebruikelijk, wat in het geval van De vlucht neerkomt op € 2,68. Daar staat tegenover dat het u vrij staat om de verkoopprijs te bepalen. Als u er € 15 voor wilt beuren, be my guest.
Intussen doe ik mijn best om publiciteit te genereren voor De vlucht. Afgelopen zaterdag was ik al bij Cappuccino op radio 2 in de uitzending en onder andere de heer Mart Smeets krijgt een exemplaar cadeau.

Dan nog lijkt sprake van oplichting. Immers, u zelf heeft € 13,39 plus verzendkosten voor het boekje betaald!

Let op, nu komt het.

Als u mij kunt bewijzen dat die tien exemplaren van De vlucht daadwerkelijk over de toonbank zijn gegaan bij de plaatselijke boekhandel, maak ik € 45 aan u over.

Stel, u verkoopt De vlucht voor € 11 per exemplaar aan de boekhandel (€ 13,50 minus € 2,50 commissie). Opgeteld € 110. Voeg daarbij mijn € 45 en u komt op een totaal van € 155. Uw investering: 10 x € 13,39 plus € 9,37 aan verzendkosten, maakt samen € 143,27. Uw winst: € 11,63.

Nou, wat dacht u ervan, deal?

19 opmerkingen:

Anoniem zei

ik vind het een dapper en origineel plan maar ik vraag me af of de mensen zoveel moeite willen doen voor een tientje...

maar wat is er aan de hand? wil niemand je meer uitgeven?
probeer tenminste in het programma van guus bauer te komen! die zoekt altijd wel gasten volgens mij ;)

stop een boek door de brievenbus van martin ros, ook een wielerfanaat!
en susan smit? die ziet er ook gezond uit!

Anoniem zei

en natuurlijk moet je bij matthijs van nieuwkerk in het programma! is die ook geen fietsgek?
en jijzelf fietst toch ook? ga naar regiowedstrijden en neem je boek mee! leg een stapeltje bij de koek en zopie tent en verkopen maar!
of de boekwinkel waar de wedstrijd georganiseerd wordt!

Anoniem zei

logischer lijkt me dit:
je legt de boeken bij de boekhandel die een com van 40 procent krijgt, verkoopprijs word daardoor 13.39*1.4= 18.75 ongeveer een maximum bedrag wat de mensen zo ff uit hun geldzak trekken.
als hij alle 10 verkoopt krijg je dus van jouw 45 euro. verzendkosten eraf en de enthousiaste 'dealer' verdient een mooie 36 euro, de boekhandelaar een nette 50 euro (waarover hij helaas nog btw moet afdragen... - maar kan wellicht weer teruggekregen worden via betaalde btw van lulu?) en dus een mooie rentabiliteit van 25 procent!
(10*13.39+9 verzend = 143/100/36=25!!!)

verkoop 10 boeken van mij en draai een winst van 25 procent klinkt beter dan verkoop 10 boeken van mij en verdien een tientje... ;)

toitoitoi!
ik schrijf er morgen een stukkie over om mn loggie!

Anoniem zei

stuur dit voorstel zo naar een boekhandel en die kan dan zélf een winst draaien van 60 procent! (afgezien van btw verrekening)
want verdient: 187+45 - investering 143 = 90 euro!!! )

Anoniem zei

nog een voordeel? de mensen hoeven zo maar 7 boeken te verkopen om toch nog quitte te draaien! (ze zeggen dat alles verkocht is en krijgen dan 45 euro van jouw!)
de boekhandel hoeft er nog minder te verkopen om toch al break-even te draaien!
gouden handel!!!

Anoniem zei

prachtige cover trouwens!

Ep Meijer zei

Dank voor alle nuttige tips, lit. Daar heb ik wat aan. Het probleem was niet dat ik geen uitgever voor De vlucht kon vinden, maar meer dat het dan nog een jaar zou duren en daar had ik het geduld niet voor. Daarnaast vind ik het gewoon een aardig experiment om eens een boek in eigen beheer uit te geven.

Hartelijks,

Ep

Anoniem zei

aha.
Maar Guus Bauer is toch de man voor snel uitgeven? die gaf de poel binnen 2 weken uit ofzo?

graag gedaan! beetje breemstormen is altijd leuk! wel een stel langzame saaihoofden dan daar bij je uitgever dan hoor! volgend jaar hebben wellicht 10 schrijvers het dopingsthema uitgewerkt...

wie is trouwens je uitgever?

Ep Meijer zei

Prometheus, maar met De vlucht heb ik het ook bij andere uitgeverijen geprobeerd.

Anoniem zei

ehm... dwz dat Prometheus het niet wilde of niet volgens jouw tijdschema?

Anoniem zei

owja: wat ik nog bedacht: dus bij wielerclubs langs! Elk dorp heeft er wel een en met je kortingsregeling kost het ze maar een tientje per stuk als 10 leden er 1 kopen!

grappig trouwens: een buurdorpje schijnt een oud tourrenner te wonen en ook een hollander die nog de kneet en zoetermelk enzo gekend heeft, mee gefietst enzo. jaja: wielerdorpje! maar ik heb er verder geen verstand van hoor (helaas)

Anoniem zei

je stukje!!!
KLIK
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/138296

Ep Meijer zei

Mooi stukje! Het leuke van Lulu is dat wijzigingen en/of toevoegingen geen enkel probleem vormen. Ik zal me eens buigen over een 'verklarende woordenlijst'.

Anoniem zei

OK!
Tweede versie dus...
geen epsstukje, maar een litstukje ;)

Anoniem zei

De tweede etappe van de Tour de France komt aan in Gent; ik zou daar een stalletje neer zetten, of stiekem in de reclame caravaan gaan zitten en je boek rondstrooien.
wj


Willemjansen.volkskrantblog.nl

Anoniem zei

goed nieuws! zie dat de tour bij mij langskomt in st maximin!
17 juli geloof ik!
stuur maar een stapeltje ep! ik ga het zeker meemaken!

Anoniem zei

Lit,
aha!
We komen er wel achter hoor
Uw Geheime Landgoed!


Ep, schrijf ook eens iets opzienbarends over de huidige hedendaagse ellende, in dit land bedoel ik,

WJ

Ep Meijer zei

Struin eens door dit weblog, Willem. Er is hier plenty satire te vinden.

Anoniem zei

Ep, Nederland gaat ten onder aan die nietszeggende, overbodige kop in het zand satire!

De meeste satire gaat nergens over, terwijl ondertussen.
Maar wellicht ben je een uitzondering?

Satier je weleens over moslims en criminele buitenlanders?

WJ