Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

dinsdag, juni 05, 2007

Huishoudelijke kwestie

U zult het ongetwijfeld gemerkt hebben: als u dit weblog aanklikt, krijgt u er soms een advertentie bij cadeau, een zogenaamde pop up. Meestal probeert men u zo een ringtone in de maag te splitsen. De Nederlandse jeugd schijnt er 35 miljoen Euro per jaar aan te besteden, maar ik heb zo het gevoel dat mijn doelgroep een heel andere is. Zelf heb ik er al helemaal niets mee. Een telefoon is een functioneel ding wat mij betreft, het maakt niet uit wat voor geluid het maakt.

De bedrijven die ringtones en aanverwante rommel verkopen, schieten met een kanon op een mug. In plaats van gericht te adverteren, bijvoorbeeld in schoolagenda’s, kiezen ze ervoor om websites met meer dan gemiddelde bezoekersaantallen te parasiteren. Waarschijnlijk zijn er zogenaamde bots aan het werk, programma’s die geautomatiseerd slachtoffers zoeken, net zoals teken die zich instinctief laten vallen op ieder warmbloedig wezen dat passeert.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik ben die pop ups meer dan zat. Mij is door niemand toestemming gevraagd om op deze onsympathieke manier op mijn website te adverteren en de ergernis wordt op geen enkele manier gecompenseerd. Al enkele keren heb ik verantwoordelijke bedrijven per mail beleefd gevraagd mijn weblog ongemoeid te laten, maar waarschijnlijk zegt dat meer over mijn naïviteit dan over de gewetenloosheid van de betrokken marketeers. Op een antwoord wacht ik althans nog steeds.

Nu kan ik natuurlijk boer Krelis erop af sturen, maar dat zou enkel voor een symbolische genoegdoening zorgen. Vandaar dat ik u om hulp wil vragen. Is er iemand die weet wat er aan die vervelende pop ups te doen is?

6 opmerkingen:

Unknown zei

en ik maar denken dat ep in no time uit de goot zou geraken met zijn nieuwe adverteerders...nu blijken het dus slechts indringers te zijn
ik snapte er al niets van dat iedere keer die vervelende pop up verscheen tijdens het lezen
maar anderzijds goed nieuws ep want kennelijk is je blog interessant genoeg om te vergiftigen met pop ups..
weet boer krelis wellicht iets van hacking?
ga door ep,ik geniet nog iedere dag van je blog!!

Anoniem zei

http://en.www.mozilla.com/en/firefox/all.html

Ep Meijer zei

Obrigado, Roberto, goed om (van je) te horen.
Anoniem: met een pop up blocker wordt het probleem alleen gemaskeerd. Bovendien is de nieuwe generatie pop ups de pop up blockers alweer te slim af.

Anoniem zei

Wat ik altijd doe, is naar de site van de adverteerder te gaan en vervolgens op een gefingeerde naam, adres etc. voor duizenden euro's te bestellen. Niet dat het helpt maar de genoegdoening dat die bedrijven daar een geklooi van jewelste van krijgen doet mij grommen van plezier.

Anoniem zei

Ep,
Als je Firefoxgebruikt kun je ook de Addblock Plus plugin installeren. Dat scheelt karrevrachten aan reclame en pop-ups.

Anoniem zei

Werkzaam lijkt hun principe me inderdaad niet. Zodra sunnyboy of ikzelf zo'n po up voor onze neus krijgen klikken we die meteen weg, zonder te kijken wat erin staat...Ik neem aan dat meerderen dat doen eigenlijk.