Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

dinsdag, december 04, 2007

De zin van het bestaan (en van ironie)

Kennissen hadden een driezitsbank over. Ik moest hem dan natuurlijk wel zelf komen halen. Op mijn fiets was uitgesloten. Dus moest ik een vriend charteren die in het bezit was van een auto met een trekhaak. Dan moest natuurlijk ook nog een aanhangwagentje geregeld worden.

Mankracht moest ik ook organiseren. Het probleem met de bank was dat hij via een raam naar beneden moest. De bezitters van de bank woonden namelijk in een bovenhuis en in het trappenhuis zat een knik. Mij werd verzekerd dat er minstens vier man nodig waren voor het karwei.

Slik. Ik woon ook in een bovenhuis en bij mij zit er ook zo’n bocht in het trappenhuis. Uren heb ik in gedachten aan de kwestie besteed. Hoe meet je nou hoe groot een bank mag zijn om nog door het trapgat te passen? Voor de zekerheid sprak ik afgelopen zondag af om de bank eerst te komen bekijken vooraleer ik de hele operatie opstartte. Stel dat het niet paste? Dan zou ik mooi voor niets een vriend met een auto en een aanhangwagen geregeld hebben, om over de mankracht nog maar te zwijgen.

Ik afgelopen zondag door de storm heen, helemaal van het Willemskwartier naar Hengstdal. Ondanks de poncho raakten mijn onderbenen drijfnat. Toen ik de bank zag, voelde ik opluchting. Het is niet dat ik me kan beroepen op een timmermansoog, maar dit ging passen, zeker weten. Weer thuis gaf ik het groene licht aan de manschappen: het ging lukken.

Nou nee dus.

Het eerste deel van de operatie verliep vlekkeloos. We kregen de bank via het raam naar beneden, wat heel spannend was, vooral ook omdat ik beneden stond.

Lang verhaal kort, mijn trappenhuis bleek te klein. We hebben het op alle manieren geprobeerd tot het zweet van onze gezichten droop. De bank bleef twintig, dertig centimeter te lang (en te breed en te hoog ook trouwens).

Nu staat hij in de garage van mijn vriend te wachten tot ik hem naar de stort breng, want eens gegeven blijft gegeven.

Eerst voelde ik me schuldig. Toen moest ik erom lachen. I've been caught on Candid Camera. Het leven is grap en bezigheidstherapie ineen.

Iemand toevallig een tweezitsbank in de aanbieding?