Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

zondag, februari 10, 2008

Verzamelwoede

‘Vandaag in De Globe Glijdt Af majoor Bertus de Bré van het elfde wielrijdersdetachement, buiten dienst. Mag ik eigenlijk Bertus zeggen?’
‘Majoor, graag, b. d. Dat hoort eigenlijk tussen haakjes. Dat d. b. dan en het mag zonder spatie.’
‘Goed dan, majoor…’
‘B.d.’
‘Majoor de Bré, b.d…’
‘Nee. Eerst majoor, dan b.d. en dan pas De Bré.’
‘Majoor b. dré. de B. Zo goed?’
‘Nee. U heeft de b. en de d. omgedraaid. En de r. ook trouwens.’
‘Die b. en die d. van uw naam of die van buiten dienst?’
‘Geen idee. Probeert u het gewoon nog eens.’
‘Majoor bré d. De Dé. Shit. Majoor d.b. De Bé. Hè, alweer niet. Oké, nu concentreer ik me. Majoor b.d. De Bré. Yes, gelukt!’
‘Heel goed, maar wat wilde u eigenlijk vragen?’
‘We hebben u hier uitgenodigd omdat u zich na uw pensionering op een bijzondere hobby geworpen heeft. Wilt u de kijkers vertellen welke?’
‘Dat wil ik best vertellen.’
‘Gaat uw gang.’
‘Is dat een bevel?’
‘Klets, majoor dinges. Zegt u nou maar gewoon wat u verzamelt.’
‘Majoor b.d. de Bré, is de naam.’
‘Dat weet ik, maar onze zendtijd raakt op. De mensen thuis zitten op het puntje van hun stoel. Toe, wat is uw hobby?’
‘Welnu, ik verzamel jeuk.’
‘Jeuk?’
‘U heeft het goed gehoord. Ik bezit momenteel al 947 soorten.’
‘En, zitten er favorieten bij?’
‘Hier vlak boven mijn linkeroor zit een heel lekker plekje op mijn hoofd. Verder is de jeuk in het onderlichaam mij zeer dierbaar, maar daar zal ik maar niet op ingaan, want het is nog voor achten en er kijken wellicht kinderen mee.’
‘Zoals iedereen weet is een verzameling nooit compleet. Zijn er nou missende stukjes van de puzzel, soorten jeuk, zeg maar, die u persé nog moet scoren?’
‘Ja. En daarbij kunt u me helpen. Wilt u misschien even krabben? Tussen mijn schouderbladen. Iets omhoog. Daar ja. Nee, een tikkeltje naar links. Jaha, jeuk op de plek waar ik net niet bij kan!’