Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

woensdag, juli 04, 2007

Helicopter view

Of ik ook satirische stukjes schrijf over de islam en criminele buitenlanders, vraagt ene Willem me.

Nou Willem, ik probeer de grotere verbanden in de gaten te houden. Natuurlijk is er wereldwijd sprake van een gevaarlijke radicalisering van moslims, maar we moeten niet vergeten dat die radicalisering (ook) een wanhopige reactie is op de wijsheid die het Christelijke westen in pacht meent te hebben. ‘In God we trust,’ staat op iedere Amerikaanse munt. Waar halen wij de arrogantie vandaan om te geloven dat God aan onze kant staat als er tientallen burgerslachtoffers vallen bij een aanval op de Taliban? Zou een echte God eigenlijk wel partij kiezen?

God, Allah, ze vormen in mijn optiek twee kanten van dezelfde medaille. Goden leveren ons het antwoord op vragen waarop geen antwoord bestaat. De rest is politiek. Hoogstens kun je van moslims beweren dat ze dichterbij hun geloof zijn gebleven. Want je maakt mij niet wijs dat het de bedoeling van ‘onze’ God is geweest dat een klein deel van de wereldbevolking zich schaamteloos verrijkt ten koste van de rest. Bij mijn weten draait het ware Christendom nog altijd om naastenliefde en barmhartigheid.

Over naar je criminele buitenlanders, Willem. Daar kan ik kort over zijn. Natuurlijk bestaan er kutmarokkanen en ze zijn in hoge mate irritant. Maar kuthollanders zijn er ook. Verder is het begrip ‘criminaliteit’ rekbaar wat mij betreft. Het is niet dat ik tasjesdiefstal en dergelijke wil bagatelliseren, maar ons systeem verdoezelt talloze, ernstiger vormen van bedrog en zwendel. Kijk maar eens naar wat je betaalt voor luiers of tampons, terwijl de productiekosten praktisch nihil zijn. Of neem de kosten van (mobiele) telefonie. Een telefoontje naar het buitenland kost de provider niets meer dan een telefoontje naar het buurdorp. Niettemin worden ons gepeperde tarieven in rekening gebracht zodra we over de grens bellen.

Kortom, Willem, geen zwartwit hier, want volgens mij is de waarheid een prachtige kameleon.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Willem is best een goeie gast denk ik. Met talent en een goed hart misschien. Helaas vergist hij zich in het onderwerp, of in de mogelijkheden wat de literatuur biedt.
Enfin.
Op mijn site vind je een recensie van zijn boek Ep.

Anoniem zei

He Lit wat aardig weer, maar ik vergis me niet hoor!

Als je dan toch schrijft doe het dan ergens over dat belang heeft; doping kan mij niet zo boeien nu.

Er zijn ergere dingen en dan bedoel ik niet dat gezever over die broeikast.

Ik schrijf geen literatuur overigens.

Anoniem zei

ach willem, ik denk dat ik er maar mee stop. met het lezen van nl boeken en het willen schrijven ervan. zit ik in een depressie?

Anoniem zei

Ja Lit als je zo gaat beginnen!
Stop er dan maar mee.

Toon aan dat je absoluut noodzakelijk bezig bent.

Anoniem zei

Het is dus allemaal ons eigen schuld we hebben het verdiend, over ons afgeroepen.

Dank u mossels en buitenlanders dat u ons wilt straffen voor onze zonden, dat u die taak op u wilt nemen.

Ep je hebt mannetjes rondlopen, doe het voor hen, wijzig je mening. Ze zullen je later dankbaar zijn.


Willem J