Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

vrijdag, januari 02, 2009

De beste wensen laat je los



Kredietcrisis of geen kredietcrisis, het Nederlandse volk heeft op 31 december 2008 voor 65 miljoen Euro de lucht in geknald. Ook ik heb een bijdrage geleverd, zij het bescheiden en buiten mijn schuld.

Ziet u, mijn vriendin, haar dochter en ik kregen toen het nieuwe jaar amper een half uur oud was een Chinese lampion in de handen gedrukt. Het was een cadeau van de buren. De bedoeling was om het ding aan te steken en dan een wens te doen op het moment dat je losliet.

Die van de buren was eerder aangestoken en trok tijdens het opstijgen de aandacht van mijn vriendin en haar dochter. Plotseling was ik de enige die de Chinese lampion vasthield. Hij voelde nog steeds te zwaar om het luchtruim te kiezen. Bovendien maakte ik me zorgen over de vlam van de paraffinekaars die af en toe gevaarlijk dichtbij de huid van de lampion kwam. Ik zag voor me hoe de onze jammerlijk verbrandde, op ooghoogte, terwijl die van de buren inmiddels al een eerste Jumbo Jet in de problemen aan het brengen was.

Het lot moet een handje geholpen worden, besloot ik en tilde de lampion voorzichtig zo hoog op als het ging. Het kostte me geen enkele inspanning. Integendeel, het ding begon aan me te trekken.

'Kijk,' riep de dochter van mijn vriendin, 'Ep gaat wegvliegen!'

Alleen met mijn tenen had ik nog contact met de aarde. Ik had nog net de tijd om een wens te doen voor ik losliet. Daar ging onze lampion en schreef een vraagteken in de lucht alvorens koers te zetten naar de hemel boven Leusden. Even ging het lichtje uit, maar dat kwam slechts door een wolk. Minutenlang waren de lampions uit het gezicht aan het verdwijnen tot je ze alleen nog maar kon raden. Die gecrashte Airbus? Ach, dat viel nauwelijks op temidden van het spektakel dat die 65 miljoen aanrichtte. 2009 wordt leuk, besefte ik, nee, voelde ik tot in mijn tenen. Datzelfde gevoel gun ik eenieder die dit leest. Gelukkig nieuwjaar!


(Foto: Christina Kremer)

Geen opmerkingen: