Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

maandag, december 22, 2008

Een langdurige bevalling


December 2008. Mijn volgende thriller is klaar. Onwillekeurig dwalen mijn gedachten af naar hoe het begon.

Januari 1992. Op een waterkoude maandagochtend gaat de bel. Pieter staat voor de deur, een vriend van me. Hij heeft een nieuwe baan bij een importeur van Engelstalige boeken. We spreken af dat ik een thriller schrijf. Pieter zal voor een uitgever zorgen.

Juni 1992. Als een bezetene heb ik aan The Solution gewerkt. Nu is het af. Pieter neemt het mee naar de Los Angeles Book Fair. Hij komt terug met briefjes van redacteuren die vol lof zijn over mijn talent en de intelligente plot. Wel vinden ze dat er iets aan het Engels moet gebeuren, want ik ben duidelijk geen native speaker. Het beste nieuws volgt mondeling. BanTam Books heeft interesse, vertelt Pieter. Tijdens de Frankfurter Buchmesse zal vermoedelijk uitsluitsel volgen.

Oktober 1992. Pieter komt net uit Frankfurt. BanTam Books wil mijn thriller uitgeven, waarschijnlijk kan ik een voorschot van 50.000 dollar tegemoet zien. Ik spring een gat in de lucht en begin aan een volgend boek.

Januari 1993. Mijn volgende boek is bijna af. Ik hoor maar niets van Pieter. Dan belt Nicolien, zijn vriendin. Ik moet maar even langs komen want hij heeft me iets te vertellen. Pieter blijkt in Los Angeles verliefd te zijn geworden op een redacteur van BanTam Books en zij op hem. Mijn thriller diende als een soort postiljon d'amour. Er is geen sprake van dat The Solution uitgegeven wordt. Natuurlijk ben ik verbijsterd, woedend en wat al niet meer. Maar ik laat me niet uit het veld slaan en blijf me als schrijver ontwikkelen.

Juni 2008. In de VN-thrillergids word ik vanwege mijn derde boek De Regels vergeleken met Stephen King en Dean Koontz. Ik voel me vereerd. Toch weet ik dat ik nog niet het achterste van mijn tong heb laten zien.

Juli 2008. Er meldt zich een uitgever die met mij voor de Gouden Strop wil gaan. Ik moet voor het eind van dit jaar een thriller leveren. Meteen denk ik aan The Solution, het boek dat ik in de loop der jaren vertaald en misschien wel tien keer in zijn geheel herschreven heb. Er is geen project waarin ik zoveel tijd heb gestoken en het zal altijd mijn liefdesbaby blijven.

December 2008. In de afgelopen maanden en vooral weken heb ik The Solution haast koortsachtig voor minstens de elfde keer herschreven. Het resultaat is een boek dat hier en daar nog herinnert aan The Solution, maar aan alles is te merken dat ik wijzer en beter ben geworden. Nu laat ik wel het achterste van mijn tong zien. Het Plato Paradigma is de vrucht van zeventien jaar literaire zwangerschap. Het heeft zo moeten zijn. Volgend voorjaar ligt alweer mijn vierde boek in de winkel en ik ben apetrots.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Gefeliciteerd!
Mooie geschiedenis ook; het klinkt als een boek met potentie..!

Anoniem zei

Mooi werk Ep! Als het boek net zo spannend is als de aanloop naar het uitgeven, staat ons wat te wachten.

Fenno

Anoniem zei

Geachte heer Meijer,
Wat een genant, zelfingenomen en pathologisch leugenachtig verhaal.
Het is me werkelijk teveel moeite om je ijdele poging tot zelfbevlekking met betrekking tot de "ontstaansgeschiedenis" te weerleggen met een waarheidsgetrouwere versie. Dank ook voor de discretie met betrekking tot mijn naam. 50.000 dollar??????? Volledig ontsproten aan je eigen fantasie. Hoorde eveneens in die tijd dat je rondbazuinde dat je fenomenale boek verfilmd zou worden!!!
Even nog wat feitjes:
- ik werkte bij een importeur, al jaren!
- ging naar een beurs in LA om zakelijk een aantal dingen te regelen voor het bedrijf dat ik in juni ging verlaten!
-heb jouw manuscript meegenomen om er echt mijn best voor te gaan doen
-heb aangegeven dat het een hele kluif zou zijn om jouw in het engels geschreven manuscript aan een uitgever te slijten
-heb dit desondanks met heel veel moeite gedaan, ben daar zelfs nog voor naar Frankfurt gegaan, op eigen kosten, terwijl ik al bij een ander bedrijf buiten de boekenbranche werkzaam was.
-de verliefdheid had daar niets mee te maken, ging jou geen flikker aan en geeft jou bovendien niet het recht om daar zo over op te braken op die weblog van je!
-postiljon d'amour? bah, alsof dat in de 1e persoon geschreven gekunstelde gedrocht dat bolstond van de bijvoeglijke naamwoorden en mank ging aan humor en zelfspot, door mij gebruikt zou worden om een verliefdheid kracht bij te zetten!?
-heb indertijd als "vriend" heel veel tijd in je manuscript gestoken en het met veel moeite onder de aandacht van de uitgever gebracht. Overigens was dat Bantam en niet BanTam, maar dit terzijde.
-gun je werkelijk het allerbeste maar ben eerlijk gezegd spuugmisselijk geworden van dat verhaal op die weblog van je.
-ben heel blij dat je in ieder geval zelf tot de slotsom bent gekomen dat je in alles wijzer en beter bent geworden.
-In alles stuitender zul je bedoelen. Ik laat het graag hierbij en zie er vanaf om het achterste van mijn tong te laten zien. Dat laat ik liever aan een wijzer en intelligenter man als jou over.
Pieter

Ep Meijer zei

Ik heb nog overwogen je een andere naam te geven, maar dat leek me niet nodig. Wie googlet er nou op Pieter?

Fienxx zei

De waarheid en werkelijkheid is precies zoals die wordt ervaren. Subjectief!

Ik ben benieuwd Ep!
Een gelukkig 2009 voor jou en Chris.

groet Fien

Anoniem zei

Goh.. Het is voor de bezoeker altijd weer ehhhhh, hoe zeg je dat, plaatsvervangende-schaamteverwekkend, het lezen van zo'n bozerige reactie van een "vriend".