Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

vrijdag, augustus 01, 2008

Meisjes met petjes op

Meisjes heb je dus in soorten en maten. Er zijn er weinig die een petje op hebben.

Waarom zet iemand een petje op? Bij jongens ziet het er een beetje zielig uit. Ach gut, hij wil zeker opvallen. Daarbij spreek je over een ‘Jan met de pet’ als je een boerenlul bedoelt. Meisjes met petjes op daarentegen zijn altijd mooi. Vaak hebben ze filmsterrenogen.

Het is alsof er sprake is van een geheim genootschap. Niet ieder meisje mag lid worden, o nee. Slechts diegenen met het bijpassende gezicht mogen een petje op. Dat zijn er zoals gezegd maar heel weinig. Niet iedereen is voor meisje met petje op in de wieg gelegd.

Wat zegt dat petje?

Het zegt dat het meisje anders is. Geen van haar vriendinnen if any heeft het gewaagd om haar te zeggen dat ze niet uit de pas moet lopen.

‘Jij moet ook zo nodig weer opvallen!’

Meisjes met petjes op trekken zich niets van welgemeende adviezen aan, als ze die adviezen al krijgen. Meisjes met petjes op trekken zich nooit van iemand iets aan. Bovenal zijn meisjes met petjes op allergisch voor het woord 'moeten'. Meisjes met petjes op zijn zo eigengereid dat ze in een universum van zichzelf wonen. De wereld is in het echt een catwalk.

Kijk mij eens durven, met dat petje!

Mijn middelbare school was ouderwets. Er werden geen meisjes met petjes toegelaten. Pas aan de universiteit leerde ik er één kennen. Samen met een vriend heb ik, in een gammele Renault 12 onderweg van en naar Parijs, nog eens een novelle voor haar geschreven, gewoon met de hand, want dat deden we toen zo. Toen we terug kwamen, lazen we hem om beurten aan haar voor. Het was de eerste keer dat ik haar zonder petje zag. Eigenlijk kwamen we ongelegen. Haar minnaar van die nacht was zich nog aan het aankleden en op de lakens waren de sportvlekken duidelijk zichtbaar. De novelle begon met een doodgereden egeltje, als ik het me goed herinner. Daar ging het dus al fout.

Meisjes met petjes op dulden niet zo maar iemand dichtbij. Je moet al je ridderlijkheid aan de dag toveren om in de buurt van de slottoren te komen. Hun hart winnen is een Odyssee op zich. Een romancyclus is nog niet genoeg, laat staan een novelle.

Meisjes met petjes op?

De mooiste meisjes die er bestaan.