Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

dinsdag, februari 03, 2009

Al is de leugen nog zo snel...



Mijn Duitse aanstaande had me nog zo gewaarschuwd.
'Praat niet met hem over de oorlog.'

Het gebeurde toch. Ik weet nog dat de ondergaande zon juist een bundel strijklicht in de kamer wierp, waardoor een deel van het meubilair oranje oplichtte. Op dat moment nam mijn bijna-schoonvader de woorden in de mond: die Auschwitz Lüge. De Geallieerden hadden Hitler in een kwaad daglicht willen stellen, beweerde hij, ze hadden een excuus nodig voor de oorlogsmisdaden die ze op hun geweten hadden. Nadat Duitsland verslagen was, hadden de Amerikanen even snel wat crematoria in elkaar geknutseld. Hij zei mensen te kennen die aan de bouw hadden meegewerkt.
'Maar waar zijn die zes miljoen Joden dan gebleven?' vroeg ik, terwijl ik voelde hoe mijn vuisten zich balden.
Hij ging iets verzitten en brak daarmee ongewild de bundel zonlicht in stukken.
'Zes miljoen,' sprak hij, 'dat is heel veel. Wil het waar zijn, dan heeft men er een industrieel proces van gemaakt. Ik ben architect, ik weet het nodige van planning. Zes miljoen mensen doden vormt een enorm project, waarvoor de medewerking van tienduizenden personeelsleden noodzakelijk is. Met alleen dwangarbeiders red je het niet. Er zullen ook Duitsers hebben meegeholpen.'
Mijn aanstaande schoonvader zweeg ineens.
'Na und?' vroeg ik.
Hij haalde diep adem en sloot de ogen. Ik zag hoe zijn kaken zich spanden. Toen gingen zijn oogleden opnieuw uiteen en keek hij me recht aan.
'Sowas tut ein Deutscher nicht,' fluisterde hij haast.

Pakweg dertig jaar later is er weer eens herrie in de kerk. De paus heeft de excommunicatie van bisschop Williamson ongedaan gemaakt, terwijl deze het had bestaan om de Holocaust in twijfel te trekken. Onze minister van Buitenlandse Zaken was er als de kippen bij om Benedictus XVI ter verantwoording te roepen.

Op YouTube is het gewraakte interview te zien. Oog in oog met de Zweedse televisie beweert bisschop Williamson kortweg dat er geen sprake kan zijn geweest van fabrieksmatige genocide. Volgens hem zijn er in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog 300- tot 500.000 Joden om het leven gekomen, maar niet in gaskamers.

Begrijpt u me goed, mij hoort u niet zeggen dat de Holocaust verzonnen is. Het is trouwens bij wet verboden om dat publiekelijk te verkondigen, dus kijk ik wel link uit. Serieus, ik wil het leed dat miljoenen Joden en andere ongewenste bevolkingsgroepen berokkend is, op geen enkele manier bagatelliseren. Persoonlijk ben ik bang dat het echt gebeurd is en dat doet me bijna dagelijks verdriet.

Alleen vraag ik me oprecht af waarom je alles mag zeggen wat je denkt, behalve als het om de Holocaust gaat. Waarom ligt dit onderwerp zo gevoelig dat het wettelijk beschermd moet worden? Er is een heel eenvoudige manier om bisschop Williamson en consorten de mond te snoeren: door hun zogenaamde bewijzen te weerleggen.

Kom maar op met de waarheid.



Deze tekst is auteursrechtelijk beschermd.

6 opmerkingen:

Chris zei

de waarheid achterhaalt zelden de leugens.

Ep Meijer zei

Had de waarheid maar aandelen in de tegeltjesbusiness moeten nemen.

Anoniem zei

Geachte heer Meijer,

In mijn hoedanigheid als voorzitter van de VBHH (Vereniging tot Behoud van Heilige Huisjes) wil ik het volgende opmerken: waar gaat het heen met dit land? Homosexualiteit is in grote lagen van de bevolking aanvaard, er bestaat zelfs een politieke partij voor pedofielen. Nog even en we beleven Sodom en Gomorra opnieuw. Het gaat erom dat taboes niet voor niets bestaan, meneer Meijer. Sommige dingen dienen vast te staan, anders raakt de mens maar ontregeld. Voor je het weet breken er onlusten uit. Er is nota bene een kredietcrisis gaande. Heeft u dan helemaal geen verantwoordelijkheidsgevoel? Laat u de Holocaust alstublieft met rust. Voor uw eigen bestwil ook.

Groetend,

ds. Onno Bolvlieg

Ep Meijer zei

Zeg dominee, wat bedoelt u met 'voor mijn eigen bestwil'?

Anoniem zei

Ik vind de reactie van de dominee, wel heel typerend.

Waarschijnlijk een creatonist, heilig geloven in de Bijbel naar de LETTER

Anoniem zei

Sorry, ik was hier nog niet bekend, vandaar annoniem.

Groet Ido