Twitter

Follow Ep_Meijer on Twitter

maandag, februari 09, 2009

Normvervaging



'Ja hoi, met Paul. Ik heb wat ideetjes die ik even tegen het licht wil houden.'
'Sorry?'
'Over bushokjes, je weet wel. Ons bureau is gevraagd om wat nieuwe functionaliteiten te bedenken.'
'Nou weet ik het weer, onze subsidiepot moest op. Brand maar los.'
'Wat dacht je van een grote sudokupuzzle of een megakruiswoordraadsel op één van de wanden, zodat wachtende passagiers zich niet hoeven te vervelen? Je kunt er alleen op schrijven met een stift die vaste reizigers krijgen. Of een soort graffitymuur, waarop jong en oud hun ei kwijt kunnen.'
'Die zou binnen een dag aan diggelen gaan, net als die puzzels van je.'
'Een robuust apparaat dan, waar je met wat drukken op de knop bijvoorbeeld je daghoroscoop te lezen krijgt.'
'Geloof me, ze krijgen alles kapot.'
'Nu je het zo zegt, Karel, waarom maken ze bushokjes tegenwoordig niet meer van steen?'
'Zoals ik al zei, ze krijgen alles kapot. Als je goed oplet, zul je zien dat moderne bushokjes uit modules bestaan. Gesneuvelde panelen kunnen eenvoudig vervangen worden. Daarom wordt glas gebruikt, zie je? Het is een kwestie van arbeidsloon.'
'Ha! Maar ik heb de manier om ieder materiaal bij elkaar te houden. Fleurige plakletters met een ontzettend sterke lijm.'
'Wat wil je met die plakletters dan?'
'Van alles. Denk aan poëzie.'
'Poëzie? Laat me niet lachen. Als er iets als een rode lap op een stier werkt, dan zijn het gedichten wel. Nee, slecht idee. Het is de bedoeling dat de glazen panelen in honderdduizend stukken gaan. Dat is veiliger en voorkomt snijwonden bij de mensen die ze komen vervangen.'
'Als ik het goed begrijp, nemen jullie vandalisme op de koop toe? Dat is iets om over na te denken. En weet je wat? Dat hebben wij gedaan! Wat dacht je van in schutkleur gespoten dispensers die een geur verspreiden die gegarandeerd weldadig stemt?'
'Joh, die dispensers van jou zijn er in de kortste keren af gesloopt.'
'Dus over de knuffelcorner zal ik maar niet beginnen?'
'Tuut-tuut-tuut-tuut-tuut.'


Geschreven naar aanleiding van de februariopdracht op het Fantasierijk.

Ep Meijer 2009
Deze tekst is auteursrechtelijk beschermd.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Panelen vervaardigd uit shattered glass zouden kunstwerken kunnen zijn.

Anoniem zei

Ik zag laatst bij een schadehersteller een stikker op het ruit zadat het net leek of de ruit al stuk was. Sticker houd stukjes bij elkaar en ziet er uit of het al gesloopt is. Misschien een optie?

Unknown zei

Een huftersnuiver en bijbehorende pepperspray installatie ...

Maar hoe lang heb jij nou echt in jouw bushokje gezeten?